Біологія 9

16.05.2024. 


. Тема: Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

Переглянути відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=e9mhnt-O6mo – відео.

§57 ст.238-240 опрацювати, ст.242 запитання 2,6 виконати письмово


 15.05.2024. 


 Тема: Основи генетичної та клітинної інженерії. Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=uy7vtp-x_ek  , скласти конспект уроку §57 ст. 238-240 опрацювати, ст. 242 запитання 1, § 58  ст. 242-245, запитання 1 виконати письмово


 09.05.2024. 


. Тема: Огляд традиційних біотехнологій.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=614uvve47UM  - відео.

§ 56 ст.234-237, скласти конспект уроку


08.05.2024.


 Тема: Поняття про селекцію.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=WuA9S0FT9to&t=10s – відео.                                              

§ 54 ст. 225-229 опрацювати, ст. 229 запитання 1- 4 виконати письмово.



.02.05.2024.


Тема: Одомашнення рослин та тварин.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=_UYbqUpzIcA&t=6s – відео.

§ 55 ст. 229-234 опрацювати, ст. 234 запитання 1- 6 виконати письмово. 


01.05.2024. 


. Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення знань з вивчених тем.                               


Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-znan-z-temi-nadorganizmovi-biologichni-sistemi-345173.html - тести.


Виконати тести та надіслати результат тестування.


25.04.2024. 


 Тема: Контрольна робота 2 з теми «Надорганізмові біологічні системи»                     

Виконати письмово варіант контрольної роботи 2:

Варіант

І рівень. Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)

1.Термін «екологія» у 1866 році запропонував видатний німецький біолог:

а) К. Мебіус; б) А. Тенслі; в) Е. Геккель; г) Ю. Лібіх.

2. Зв`язки між популяціями різних видів бувають:

а) антагоністичними, нейтральними та мутуалістичними; б) екологічними та зворотніми; в) оборотніми та необоротніми; г) мутуалістичними, просторовими, домінуючими.

3. Популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні речовини з неорганічних, називають:

а)консументи; б) продуценти; в) редуценти; г) антагоністи.

4. Обмін речовинами між абіотичною і біотичною частинами екосистем являє собою:

а)колообіг речовин; б) правило екологічної піраміди; в) трофічну сітку; г) піраміду біомаси.

5. Залежно від природи та особливостей дії екологічні фактори поділяють на:

а) продуценти, консументи, редуценти; б) абіотичні, біотичні, антропогенні; в) природні і штучні; г) інтенсивні та пасивні.

6. Вкажіть, який державний документ містить інформацію про сучасний стан видів тварин і рослин, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їхнього збереження:

а) Охорона природи; б) Природний заповідник; в) Заказник; г) Червона книга.

ІІ рівень. Дайте визначення термінам (1 б.)

7. Біосфера – це …

8. Заказник – це …

9. Консументи – це …

ІІІ рівень. Завдання на відповідність та послідовність (2 б.)

10. Встановіть відповідність між терміном та його визначенням:

1. Закон оптимуму;                а) водна оболонка Землі;

2. Гідросфера;                         б) кожний з факторів має лише певні межі

                                                   позитивного впливу на організми;

3. Мутуалізм;                          в) послідовності, у яких особини одного виду,

                                                їхні рештки або продукти життєдіяльності

                                          слугують об`єктом живлення для організмів іншого;

4. Ланцюг живлення;            г) взаємовигідне співжиття організмів.

11. Розташуйте етапи вторинної сукцесії по порядку їх виникнення:

а) формування молодого соснового лісу; б) зникнення культурних рослин; в) формування трав`янисто-чагарникової рослинності; г) розвиток бур`янів.

ІV рівень. Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)

12. Що таке біосфера і чому її не можна вважати окремою оболонкою Землі? Відповідь обгрунтуйте



24.04.2024. 


 Тема: Проект.                          

Тема: Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.

Захист проекту у формі презентації (повідомлення).


11.04.2024. 


 Тема: Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.                           

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=AShBseOucFg&t=6s – відео.

§ 53 ст. 218-223 опрацювати, ст. 223 запитання 7,8,9 виконати письмово.


10.04.2024. 


 Тема: Біосфера як цілісна система.         

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=lMJsiP7CBvk&t=6s – відео.

§ 52 ст. 213-217 опрацювати, ст.217  запитання 1-4 виконати письмово.

04.04.2024.


Тема: Стабільність екосистеми та причини її порушення. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=edqeYDZnqbQ&t=4s – відео.        

§ 51 ст. 211-213 опрацювати, ст. 213 запитання 1-5 виконати письмово.



 03.04.2024. 


 Тема: Біотині, абіотичні та антропогенні фактори.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=r05w_ZBvvxc&t=23s – відео.                 

§ 50 ст. 208-211 опрацювати, ст. 211 запитання 1,2 виконати письмово.

28.03.2024. 


 Тема: Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовини в екосистемах.                                        

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=ygkx3AT1d8E&t=10s – відео.                                              

§ 49 ст. 204-208 опрацювати, ст. 208  запитання 1,3,4,7 виконати письмово.


27.03.2024. 


Тема: Екосистема. Різноманітність екосистем. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=2DqnfdpBPpY&t=25s – відео.     

§ 48 ст. 202-204 опрацювати, ст. 204 запитання 1-4 виконати письмово.


21.03.2024. 


Тема: Узагальнення знань «Біорізноманіття».                       

Виконати тестові завдання:

 1.  Який вчений увів у науку основні систематичні

категорії?

А) Ж.-Б. Ламарк;  Б) Л. Пастер;  В) К. Лінней;  Г) С. Г. Навашин.

 2. Збудником сказу є:

А) одноклітинна тварина;  Б) вірус;

В) бактерія; Г) одноклітинна рослина.

3. Мають клітинну стінку, яка містить целлюлозу:

А) кульбаба; Б) бджола;  В) опеньок;  Г) бацилла.

 4. Мають клітинну стінку, яка містить хітин:

А) ящірка;  Б) бактеріофаг;  В) печериця;  Г) подорожник.

5. Яка наука займається вивченням і класифікацією

живих організмів? 

А) палеонтологія;  Б) систематика;  В) антропологія;  Г) філогенія.

6. Назвіть біологічні системи, які перебувають на клітинному рівні організаціі: 

А) археї;  Б) пріони;  В) віроїди;  Г) вірус.

7. Які організми уражають віроїди і спричиняють їх

захворювання?

А) тільки тварини;  Б) тварини й рослини;

В) гриби й тварини; Г) тільки рослини.

8. Найвищою систематичною категорією є:

А) класс;  Б) рід;  В) вид;  Г) царство.

9. Обов'язковим компонентом поверхневого апарату

прокаріотичної клітини є:

А) плазматична мембрана; Б) рибосоми;  В) глікокалікс;  Г) нуклеоїд.

10. Вірус імунодифіциту людини (ВІЛ) вражає:

А) Еритроцити;  Б) Лейкоцити різних типів;

В) Т-лімфоцити;  Г) Тромбоцити.

11. На якому рівні організації перебувають віруси? 

А) клітинний;  Б) популяційно-видовий

В) молекулярно-генетичний;  Г) організмовий.

12. До первинних багатоклітинних тварин належить: 

А) губка;  Б) кіт лісовий;  В) печериця; Г) амеба.

13. Епідемію грипу, що охоплює цілі континети, називають:

А) коронавірусом;  Б) курячим гриппом;  В) пандемією;  Г) свинячим гриппом.14.


20.03.2024. 


 Навчальний проект. Захист.

Тема. Найбільш поширені інфекційні та інвазійні захворювання людини, заходи профілактики та боротьби з їхніми збудниками.

Захистити проект у формі презентації.

03.2024. 


. Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Jvua71hGHJ0&t=7s – відео.                 

§ 45 повторити, ст. 190 запитання 4,5 виконати письмово.


13.03.2024. 


 Тема: Практична робота 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя.                   

§ 46,47 повторити,  виконати письмово практичну роботу 4 за зразком:

Практична робота № 4

Тема: Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя

Мета: порівняти будову та розмноження клітинних та неклітинних форм життя.

Обладнання: підручник, відео https://www.youtube.com/watch?v=pADKoSkNCKo&t=841s відео (віруси, прокаріоти); https://www.youtube.com/watch?v=vSJgUuS_nS0&t=144s – відео (прокаріоти, еукаріоти)

Хід роботи

1.      Порівняльна характеристика вірусів та клітин (на прикладі еукаріотів).

а). Відмінні ознаки:

Відмінні ознаки

Вірус

Клітина еукаріотів

Розміри

15-3500 нм

0,2 мкм - 2м

Загальна будова

Структурні компоненти

Нуклеїнові кислоти

Власний обмін речовин

Ріст

Розмноження

Самостійний рух

б). Спільні ознаки:

2.     Порівняння загальних рис будови та життєдіяльності вірусів, бактерій, грибів, рослин та тварин

Група організмів

Будова тіла

Основні способи живлення

Способи розмноження

Приклади організмів

Віруси

Вірус тютюнової мозаїки, жовтуха буряка, вірус грипу, поліомієліту, віспи, корі, сказу, ящура, чуми.

Бактерії

Сінна паличка, дизентерійна паличка, стрептококи, бульбочкові бактерії.

Рослини

Хламідомонада, хлорела, ламінарія, сосна, медунка, липа, тонконіг.

Гриби

Мукор, пеніцил, дріжджі, трутовик, білий гриб.

Тварини

Амеба, інфузорія-туфелька, гідра, окунь, тритон, вуж, синиця, слон.

Висновок:

(дати коротку характеристику: вірусам (неклітинні форми життя),  бактеріям (клітини прокаріотів), клітин еукаріотів.)


07.03.2024. 


 Тема: Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти.                                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=5HQ-WX5Scp0&t=3s- відео.                                              

§ 46,47 ст. 190-200 опрацювати, ст. 195 завдання 6,9; ст. 200 завдання 1,4 виконати письмово.


06.03.2024. 


Тема: Основи еволюційної філогенії та систематики.                         

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=thJaVIkmLpY – відео.     

§ 45 ст.186-189  опрацювати, ст. 190 запитання  1- 6 виконати письмово.

22.02.2024. 


 Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу».                    

Виконати тести:

1. Процес змін живих організмів, який стає причиною  появи їх нових форм 

А) біологія;  Б) еволюція;  В) етологія;  Г) екологія.

2. Наука, що вивчає вимерлі організми, які колись жили на нашій планеті 

А) археологія;  Б) біологія;  В) палеонтологія;  Г) еволюційна теорія.

3. Сукупність особин одного виду, які          відтворюють себе протягом великої кількості поколінь і тривалий  час займають певну територію, функціонуючи й розвиваючись в одному або кількох угрупованнях живих організмів 

А) популяція;  Б) класс;  В) ареал;  Г) царство.

4. Природний процес постійних змін спадкової інформації  внаслідок дії мутагенних факторів 

А) Ізоляція;

Б) Популяційні хвилі (хвилі життя);

В) Дрейф генів;

Г) Мутації (мутаційний процес).

5. Диференційоване виживання більш пристосованих до певних умов існування особин у популяції 

А) Природний добір;  Б) Штучний добір;  В) Мутації;  Г) Ізоляція.

6. Основна форма природного добору, що підтримує  ознаки  в  незмінному стані 

А) рушійний;  Б) дизруптивний;  В)  статевий;  Г) стабілізуючий.

7. Сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем в угрупованнях організмів,  що  населяють  певний ареал і вільно схрещуються між собою у природі 

А) домен;  Б) вид;  В) тип;  Г) класс.

8. Критерій виду, що характеризує схожість процесів життєдіяльності й можливість схрещування 

А) Морфологічний;  Б) Генетичний;

В) Біохімічний;  Г) Фізіологічний.

9. Спосіб видоутворення, при якому нова форма організмів утворюється внаслідок схрещування двох видів. Прикладом такого видоутворення є слива (гібрид терну й аличі). 

А) Гібридизація;  Б) Екологічне видоутворення

В) Географічне видоутворення;  Г) Шляхом поліплоїдії.

10. Процес формування схожих ознак у далеких за рівнем  спорідненості груп організмів. При цьому види стають схожими, утворюються аналогічні органи. 

А) дивергенція;  Б) паралелізм;  В) конвергенція; Г) ароморфоз.

11. Елементарною одиницею еволюційного процесу є: 

А) особина;  Б) вид;  В) популяція;  Г) клас.

12. Укажіть види природного добору 

А) стабілізуючий, рушійний, розриваючий;

Б) розриваючий, дизруптивний, свідомий;

В) стабілізуючий, штучний, розриваючий; 

Г) рушійний, штучний, розриваючий.

 

21.02.2024. 


 Тема: Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток .                          Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=cIL-cxy6-TY&t=3 – відео.  

§ 43 ст. 173-178 опрацювати, ст.178  запитання 1-8 виконати письмово.




15.02.2024. 


 Тема: Еволюція людини. Етапи еволюції людини.         

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=H-3p6Z7eIUk&t=8s – відео.                                              

§ 44 ст. 178-183 опрацювати, ст. 183 запитання 2, 4, 6 виконати письмово


14.02.2024. 


 Тема: Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=O46XlNJ6kn0&t=9s – відео.     

§ 42, 43  ст. 169-178 опрацювати, ст. 173 запитання 1,3,4; ст. 178 запитання 1,3, 4,6  виконати письмово.


 08.02.2024. 


 Тема: Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=iipLvI_hB0M&t=79s – відео.                 

§ 39 ст.156-160  опрацювати, ст. 160  запитання 1,2,5 виконати письмово.

 


07.02.2024. 


 Тема: Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. Механізм видоутворення.                         

Переглянути посилання:

 https://www.youtube.com/watch?v=8KXWLtLcNXg&t=4s – відео( фактори),

https://www.youtube.com/watch?v=IVc9E0it8do&t=6s – відео (видоутворення).           

§ 38 ст.152-155  опрацювати, ст.155  запитання  1,2 виконати письмово.

§ 41 ст. 164-168  опрацювати, ст. 168 запитання  1,2,3 виконати письмово.


01.02.2024. 


 Тема: Популяції живих організмів та їх основні характеристики.                                    

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=m7eo0l-sBrI&t=21s – відео.                                              

§ 40 ст. 161-164 опрацювати, ст. 164 запитання  3,4 виконати письмово.


31.01.2024. 


 Тема: Узагальнюючий урок з теми: «Закономірності успадкування ознак».                          

Виконати письмово тестові завдання:

1. Назвіть прізвище вченого, який запропонував назву «генетика»:

а) Г. Мендель;                 б) Г. де Фріз;                           в) У. Бетсон;     

2. Укажіть клітини, у яких можуть виникати мутації:

 а) лише статеві;              б) лише нестатеві;                  в) будь-які.

3. Зазначте, як називають межі модифікаційної мінливості ознаки:

 а) варіаційний ряд;        б) варіаційна крива;                в) норма реакції.

4. Укажіть мінливість, яку відносять до спадкової:

 а) модифікаційна;          б) вікова;                                 в) мутаційна;

5. Зазначте, які мутації спричиняють поліплоїдію:

а) кратне зменшення наборів хромосом;                      б) зміна будови окремих хромосом;                      в) кратне збільшення наборів хромосом.

6. Визначте форму мінливості, яка зумовлює розбіжності у фенотипі однояйцевих близнюків:          

а) модифікаційна;          б) комбінативна;                     в) мутаційна.

7. Укажіть властивості мутацій:

а) здатні зникати протягом життя особини;                б) можуть виникати лише у нестатевих клітинах;                              в) можуть успадковуватись

8. Назвіть джерела комбінативної мінливості:

а) випадкове поєднання гамет при заплідненні;           б) кількість  поживних речовин у яйцеклітині;                           в) вплив мутагенних факторів

9. Назвіть прізвище вченого, який увів термін «мутації»:

 а) Г. Мендель;                б) Т.Х. Морган;                      в) Г. де Фріз.

10. Зазначте властивості модифікацій:           

а) відсутність нижнього порогу дії чинника;  б) відсутність пристосувального значення;                                          в) визначеність.

11. Назвіть модифікації, які зберігаються протягом усього життя особини:                                    

 а) будь-які;              б) виникають на ранішніх етапах індивідуального розвитку;                  в) виникають на пізніх етапах індивідуального розвитку

12. Укажіть, чим визначається довжина варіаційного ряду:

 а) впливом регуляторних генів;               б) впливом позаядерних генів;         в) впливом умов довкілля


25.01. 2024. 


. Тема: Сучасні методи молекулярної генетики. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=MjMK6I8jjUY&t=11s – відео.        

§ 29-37 повторити, ст.149 завдання 1,4,7; ст. 150 завдання 14, 18,19,22,23,25,27,35 виконати письмово.


24.01.2024. 


 Тема: Спадкові захворювання. Генетичне консультування. Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (на вибір учня).                                     

Переглянути посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=2xls5ad8OJU&t=3s – відео.         

§37  ст. 144-149 опрацювати, ст. 149 запитання 3; захист проекту довільній формі  виконати письмово.


18.01.2024.


Тема: Мутації:види мутацій, причини та наслідки мутації.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=vhMpUzASNYY&t=6s – відео.

§ 36 ст. 139-144 опрацювати, ст. 144 запитання 2,5,7,9 виконати письмово.


 17.01.2023. 


Тема: Форми мінливості. Лабораторне дослідження 2. Мінливості у рослин і тварин.                      

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=hOTN1YbfQnM&t=40s – відео.

§ 35 ст. 136-139 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 2 за зразком:

Лабораторне дослідження 2

Тема: Дослідження мінливості в рослин і тварин.

Обладнання: картка з завданнями, підручник

Хід роботи

1. Дослідження мінливості в рослин.

РЕЗУЛЬТАТ ДОСЛІДЖЕННЯ:1,5см – 2шт.;1,9см – 3шт.;2см – 3шт.; 2,2см – 2шт; 2,5см – 2шт.; 2,6см – 1шт.; 2,8см – 1шт.; 2,9см – 1шт.; 1,2см – 1шт.; 1,7см – 2шт.; 1,8см – 3шт.

2. Варіаційний ряд.

Варіанта –

V(довжина листів у см)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Частота прояву ознаки – Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Середня величина ознак.

4. Варіаційна крива.

Висновок: Проаналізуйте,яка довжина найчастіше зустрічається у групі листків?


 28.12.2023. 


 Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення знань. Тестування.   

Виконати тестові завдання:           

1. Генетика -це наука про...

А) закономірності спадковості та мінливості;

Б) взаємозвязки організмів з навколишнім середовищем та між собою;

В) будову клітин;

Г) будову організму.

2. Здатність живих організмів передавати генетичну інформацію про свої ознаки й особливості індивідуального розвитку нащадкам - це ...

А) мінливість;   Б) спадковість;   В) генетика;   Г) гібрид.

3. Клітина тіла або особина,гомологічні хромосоми якої містять однакові алелі певного гена-це..

А) гетерозигота;   Б) гомозигота;    В) генотип;   Г)  геном.

4. Алель, що не проявляється у фенотипі: 

А) домінантний;    Б) рецесивний;     В) летальний;

Г)  немає правильної відповіді.

5. При схрещуванні двох гетерозиготних організмів за повного домінування у нащадків спостерігається розщеплення за фенотипом у співвідношенні:

А) 3:1;    Б) 1:2:1;    В) 1:1;    Г) 1:1:1:1.

6. При схрещуванні двох гетерозиготних організмів за неповного домінування у нащадків спостерігається розщеплення за фенотипом у співвідношенні:

А) 3:1;   Б)  1:2:1;   В) 1:1;   Г) 1:1:1:1.

7. Вкажіть типи гамет, які може утворювати дигетерозигота АаВb

А)  АаВb;     Б) АВ;      В) АА;   Г) Аb;

Д) AABB;    Е) aB;        Є) ab;      Ж) Bb.

8. У томатів ген R визначає забарвлення плодів. Домінантний алель R забезпечує червоне забарвлення, а рецесивний алель r — жовте. Які ознаки будуть мати гібриди першого покоління від схрещування домінантної й рецесивної гомозиготних особин

А) 100 % червоні томати

Б) 100% жовті томати

В) 50% червоні, 50% жовті томати

Г)  немає вірної відповіді

9. Третій закон Менделя - це

А) закон незалежного успадкування

Б)  закон розщеплення

В)  закон одноманітності першого покоління

Г)  правильної відповіді немає


27.12.2023. 


Тема: Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=X4Gx7d8C_yQ&t=725s - відео                                                   

§ 33 ст. 130-132 опрацювати, ст. 132 запитання 1-3 виконати письмово.




21.12.2023.


 Тема: Поняття про зчеплення генів і кросинговер.         

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=xbUZ023PDgk&t=4s - відео                                              

§ 32 ст. 126-129 опрацювати, ст.129  завдання 1,2,5,6 виконати письмово.


20.12.2023. 


Тема: Практична робота 3. Складання схем схрещування.        

Виконати практичну роботу 3 за зразком:

Практична робота № 3

Тема:Складання схем схрещування

Мета:  удосконалити навички складання схем схрещування й розв'язування елементарних генетичних задач.

Обладнання й матеріали: зображенням схем законів Г. Менделя, підручник.

СПЕЦІАЛЬНА СИМВОЛИКА ДЛЯ ЗАПИСУ СХЕМ СХРЕЩУВАННЯ У ГЕНЕТИЦІ:

А— домінантний алель;

а— рецесивний алель;

Х— символ схрещування;

Р— батьківські організми;

F1— гібридне покоління;

♀— символ жіночої статі;

♂— символ чоловічої статі.

Х— символ схрещування;

Р— батьківські організми;

F1— гібридне покоління;

♀— символ жіночої статі;

♂— символ чоловічої ста

АЛГОРИТМ  РОЗВ’ЯЗУВАННЯ  ГЕНЕТИЧНИХ  ЗАДАЧ

1. Визначте за умовами задачі домінантну і рецесивну ознаки.

2. Введіть буквені позначення домінантної та рецесивної ознак.

3. Запишіть генотипи особин із рецесивною ознакою або особин із відомим за умовою задачі генотипом.

4. Складіть схему схрещування. Запишіть, які гамети утворюють батьківські форми.

5. Запишіть генотипи гібридів та їхні гамети в решітку Пеннета по горизонталі й вертикалі.

6. Запишіть генотипи нащадків у клітинах перетину.

7. Визначте співвідношення фенотипів у поколіннях.

8. Дайте відповіді на всі поставлені питання.

Форма записів аналогічна тій, що використовується на уроках фізики, математики, хімії.

Хід роботи

І. МОНОГІБРИДНЕ  СХРЕЩУВАННЯ

1.                Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та рожевих троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір – рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини).
ІІ. 
ДИГІБРИДНЕ  СХРЕЩУВАННЯ

2.                У людини кароокість і наявність ластовиння — домінантні ознаки. Кароокий без ластовиння чоловік одружується з блакитноокою жінкою, котра має ластовиння. Визначте, якими в них будуть діти, якщо чоловік гетерозиготний за ознакою кароокості, а жінка гетерозиготна за ознакою ластовиння.

ІІІ. УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК, ЗЧЕПЛЕНИХ ЗІ СТАТТЮ

3.                Чоловік дальтонік одружується з нормальною жінкою, батько якої був дальтоніком. Який буде зір у їхніх дітей?

ВИСНОВОК: 

14.12.2023


Тема: Ознака як результат взаємодії генів.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=pZ5f0fbptdQ&t=9s – відео.                 

§ 31 повторити, підготувати навчальний проект «Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак».


 13.12.2023


 Тема: Закони Менделя.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=j9y5rxAYfE0&t=7s – відео.                                                    

§ 31 ст. 120-124 опрацювати, ст.124  запитання 1-8 виконати письмово.


07.12.2023. 


Тема: Класичні методи генетичних досліджень. Генотип і фенотип. Алелі.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=IoAGmEwq_NM&t=69s - відео                                              

§ 29,30 ст.113-119  опрацювати, ст. 116 запитання 3,5; ст. 119 запитання 2,3 виконати письмово.


06.12.2023. 


 Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації».               

Виконати завдання варіанта:

Варіант

І рівень

1- 4 тестові питання (виконуємо на уроці)  

ІІ рівень

1. Кросинговер – це

2. Мітоз – це

3. Репарація – це

4. Установіть послідовність етапів процесу репарації ДНК: 

А підставляння «правильної частини» 

Б вирізання пошкодженої частини ДНК 

В розпізнавання місця пошкодження 

Г розкручування ділянки ДНК 

а

б

в

г

 

 

 

 

ІІІ. рівень

Життєвий цикл. Мітоз. Схарактеризуйте відмінності між профазою мітозу та профазою мейозу І.

30.11.2023.


Тема: Закономірності індивідуального розвитку. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=c-zt0A0Gq60&t=28s – відео (ембріональний), https://www.youtube.com/watch?v=WkLPDmjTk8g&t=3s – відео (постембріональний)            

§ 27-28 ст. 105-111 опрацювати, дати письмово відповіді на запитання:

1.Чому куріння тютюну, вживання алкоголю та наркотиків у молодому віці може негативно позначитись на майбутніх нащадках?

2.У квіткових рослин чергуються статеве і нестатеве покоління. Чим представлене кожне із цих поколінь?


29.11.2023.


Тема: Статеві клітини та запліднення.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=0aYe8waaf6s&t=7s – відео.                 

§ 25,26 ст. 96-104 опрацювати, ст. 100  запитання 1-6; ст. 104 запитання 1-3 виконати письмово.


16.11.2023. 


Тема: Рекомбінація ДНК. Лабораторне дослідження 1. Фази мітозу.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Iv9t1wmDE9k - відео    

§ 23,24 повторити, виконати письмово лабораторне дослідження 1 за зразком:

Лабораторне дослідження 1

Тема: фази мітозу

Мета: ознайомитися з особливостями фаз мітозу

Обладнання: презентація

Хід роботи

Заповнити таблицю:

Назва фази

Малюнок  фази

Особливості фази

ПРОФАЗА

 

 

МЕТАФАЗА

 

 

АНАФАЗА

 

 

ТЕЛОФАЗА

 

 

Висновок.


15.11.2023. 


 Тема: Ділення клітини: клітинний цикл мітоз та мейоз. 

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=6qvus63kg48 – відео (мітоз). https://www.youtube.com/watch?v=r8WL_K4EChY – відео (мейоз).  

§ 23,24 ст.90-95  опрацювати, ст. 93 запитання 3,9 , ст. 95 запитання 1,5 виконати письмово.


09.11.2023.


 Тема: Практична робота 2. Розв’язування  елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.

Виконати практину роботу 2 з прикладами розв’язаних завдань за зразком:    

Практична робота № 2.

Тема. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.

Мета:удосконалити навички  розв'язання елементарних вправ з реплікації, транскрипції, трансляції та визначення довжини, маси, нуклеотидного складу молекул нуклеїнових кислот.

Обладнання: презентація. https://naurok.com.ua/prezentaciya-praktichna-robota-2-rozv-yazuvannya-elementarnih-vprav-z-replikaci-transkripci-ta-translyaci-226290.html

Хід роботи

1.                Вправи з реплікації.

Варіант 

ТАГ  ГЦТ  ТТА  ГЦЦ

2.                Розв'язання вправ з транскрипції.

Варіант

ТЦЦ  ТАГ  ТГТ   ЦГА

3.                Визначення нуклеотидного складу ДНК.

Варіант

У людини частка Т- 23% від загальної кількості. Визначте частку (%) всіх інших нуклеотидів.

4. Довжина гена.

Варіант

Гормон росту (соматотропін) містить 191 амінокислоту, визначте довжину гена, який кодує соматотропін?

5.                Визначення послідовності амінокислотних залишків білка

Варіант

Один з ланцюгів молекули ДНК має таку послідовність нуклеотидів:

ТГГ – АГЦ – ГГГ – ААЦ – ТГА. Запишіть послідовність нуклеотидів ланцюга, комплементарного даному.

ВИСНОВОК:


08.11.2023.


 Тема: Транскрипція. Основні типи РНК. Генетичний код. Біосинтез білка.                                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=sNBmN360rAc – відео (РНК). https://www.youtube.com/watch?v=onSFTPT3J48 –відео (генетичний код).

§ 21,22 ст. 82-88 опрацювати, ст. 85 завдання 1, ст. 88 завдання 1 виконати письмово.



02.11.2023. 


  Тема: Гени і геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріот.                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=zAgcMRFv848 – відео.

§ 20 ст.79-82  опрацювати, ст.82  запитання 1-6  виконати письмово.



01.11.2023. 


 Тема: Контрольна робота 1 «Структура клітини. Принципи функціонування клітин».           

Виконати варіант контрольної роботи:

КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1

Варіант

І рівень(правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Виберіть із запропонованих відповідей одну правильну

(працюємо на уроці)

ІІ рівень(правильнее розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

9Установіть відповідність між характеристикою органоїдів та їх назвою:

1) розвиваються на світлі

а) мітохондрії

2) містяться в безбарвних частинах рослин

б) хлоропласти

3) синтезують і накопичують каротиноїди

в) лізосоми

4) у них відбувається дихання

г) лейкопласти

д) хромопласти

10.  Складіть характеристику тваринній клітині, вибравши правильні відповіді

 А  Особливістьповерхневогоапарату

 

Б Наявністьорганелз подвійним шаромклітинноїмембрани

 

В Особливостіорганізації

цитоплазми

 

1. взагалі немає

2. наявна міцна клітинна стінка

3. наявний глікокалікс

1. лише мітохондрії

2. лише пластиди

3. пластиди та мітохондрії

1. наявні вакуолі

2. наявні лізосоми

3. немає ані лізосом,ані вакуоль

11. Установіть відповідність між назвою процесу життєдіяльності та його значенням.

1. живлення

2. травлення

3. подразливість

4.екскреція

А сприйняття впливів середовища;

Б синтез складних речовин із простих з використанням енергії;

В розщеплення поживних речовин шляхом гідролізу до малих біомолекул;

Г надходження поживних речовин;

Д виділення чужорідних, невикористаних речовин.

 

12. Укажіть, яка кількість речовини глюкози зазнала дисиміляції в організмі людини, якщо в результаті виділилось 48 моль вуглекислого газу?

ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 2 бали)

Дайте розгорнуту відповідь на запитання.

13. Поясніть, у чому полягає відмінніть між рослинною та тваринною клітиною.

14.  Порівняйте процеси фотосинтезу та хемосинтезу.

 26.10.2023. 


Тема: Хемосинтез. Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.    

Переглянути посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=WKrcUaGtKZ4 – відео (хемосинтез).  https://www.youtube.com/watch?v=b8o5GQyU2lQ – відео (синтетичні процеси)

§ 19 ст. 76-77опрацювати,  ст. 77 запитання  6,7,8 виконати письмово.

§9-15,§ 16-19 повторити підготовка до контрольної роботи.


 25.10.2023. 


Тема. Біохімічні механізми клітинного дихання. Фотосинтез: світлова та темнова фази.

Переглянути посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=2QRptc06tNw – відео. https://naurok.com.ua/prezentaciya-fotosintez-svitlova-ta-temnova-fazi-268979.html - презентація.

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-fotosintez-svitlova-ta-temnova-faza-204962.html - презентація.

§ 16 ст. 64-67, § § 18,19 ст.71-76  опрацювати, ст. 67 запитання  4, 5, 6; ст. 74 запитання 5, 6; ст. 77 запитання 1,4  виконати письмово.

19.10.2023. 


Тема: Обмін речовин та енергії.   

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=gvoEBl_sNnk –відео.

§ 16 ст. 63-64 опрацювати, ст. 67 запитання 1,2,3 виконати письмово.


18.10.2023. 


 Тема:Типи клітин, їх порівняльна характеристика. Лабораторна робота 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин.    

Переглянути посилання:

 https://www.youtube.com/watch?v=1JfRFTLoPhg – відео, https://www.youtube.com/watch?v=HVEaK3b4ZbY – відео Л.р.1

§ 15 ст. 57-60 опрацювати,  використовуючи підручник та відео виконати письмово лабораторну роботу 1.

05.10. 2023. 


Тема: Ядро, його структурна організація та функції.    

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=iSnk8CIhc7A – відео.

§ 14 ст. 53-57 опрацювати, ст.57 запитання  6,7 виконати письмово.

 


04.10.2023. 


 Тема: Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. Структура еукаріотичної клітини.     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=1EVOFhlGRHs –відео(методи). https://naurok.com.ua/prezentaciya-metodi-doslidzhennya-klitin-tipi-mikroskopi-215405.html - презентація (методи). https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-budova-eukariotichno-klitini-83453.html - презентація (структура).

§ 9 ст. 36-39 опрацювати, ст.39  запитання  1 виконати письмово.



 28.09.2023. Біологія 9. Тематичне оцінювання. Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітин та біологічні молекули».

Переглянути посилання:! - тест, виконати завдання тесту та надіслати скріншот відповіді.


27.09.2023. 

Тема:АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=CSjU5BXkzU4 – відео. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temuatfponatta-pro-peretvorenna-energii-ta-reakcii-sintezu-v-biologicnih-sistemah-238348.html - презентація.

§8  ст. 30-32 опрацювати, ст. 32 запитання 4 виконати письмово.

 

21.09.2023.

Тема: Роль нуклеїнових кислот, як носія спадкової інформації. Практична робота 1. Розв’язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/praktichna-robota-rozv-yazuvannya-elementarnih-vprav-zi-strukturi-bilkiv-ta-nukle-novih-kislot-203168.html - виконати завдання практичної роботи 1.

ст. 33 ознайомитися, виконати письмово Практичну роботу1:

Практична робота 1.

Розв’язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот.

Виконати завдання:

1.                Визначте послідовність нуклеотидів у ланцюгу ДНК, якщо комплементарний йому ланцюг має будову:

       - ГТЦ – АГА – ЦТА – АГЦ – ТАГ –

2.                Фрагмент першого ланцюга ДНК має нуклеотидний склад:
                   - ГГГ – ЦАТ – ААЦ – ГЦТ –

Визначте:

1. Послідовність нуклеотидів у відповідному фрагменті другого ланцюга;

2.Довжину фрагмента ДНК.

3.                Довжина фрагмента ДНК 1360 нм. Визначте кількість нітрогенвмісних основ у даному фрагменті, якщо відомо, що відстань між нуклеотидами складає 0, 34 нм.

4.                У молекулі ДНК гуанінові нуклеотиди складають 30% від загальної кількості. Визначте % вміст інших нуклеотидів.

5.                До складу білка входить 600 амінокислот. Визначте довжину гена, який кодує цей білок, якщо відстань між нуклеотидами складає 0,34 нм.

6.                Молекулярна маса білка становить 14 000. Визначте масу гена, що його кодує, якщо молекулярна маса амінокислоти 100, а нуклеотида 345.

7.                Фрагмент першого ланцюга ДНК має таку нуклеотидну послідовність: ГЦАТГЦЦЦГАТТГАТ. Визначте послідовність мономерів білка, закодованого фрагментом другого ланцюга ДНК.


  20.09.2023. 


 Тема: Ферменти, їх роль у клітині. Вуглеводи. Ліпіди. Нуклеїнові кислоти.

Переглянути посилання:

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-fermenti-hnya-rol-u-klitini-248812.html - презентація (ферменти),

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-biologi-v-9-klasi-na-temu-vuglevodi-lipidi-nukle-novi-kisloti-199309.html - презентація (вуглеводи, ліпіди, нуклеїнові кислоти)

§3, 6  ст.15-19,25-27  опрацювати, ст. 19 запитання 3,5,7; ст.27 запитання 1  виконати письмово.

14.09.2023. 


. Тема: Білки: структурна організація, функції.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-bilki-hnya-struktura-ta-osnovni-funkci-248276.html - презентаія

§ 4-5 ст. 19-24 опраювати, ст.22  запитання 6,7,8,  ст. 24 запитання 1, 3 виконати письмово.



 13.09.2023. 


Тема: Органічні молекули. Біополімери.

Переглянути посилання:

 https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-organicni-molekuli-biologicni-makromolekuli-biopolimerii-238241.html - презентація

§ 3 ст.15-19  опраювати, ст. 19 запитання 1, 2  виконати письмово.


07.09.2023. 


 Тема:Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Переглянути презентацію за посиланням: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-voda-ta-osnovni-fiziko-himichni-vlastivosti-193372.html

§ 2  ст. 11-15 опрацювати, підготувати повідомлення: «Вода як важливий природний ресурс.»

ВИКОНАННІ  ЗАВДАННЯ НАДІСЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ:   chervone2021@gmail.com


06.09.2023. 


Тема: Біологія як наука. Предмет біології. Рівні організації. Методи біологічних досліджень.

Переглянути презентацію за посиланням: https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-9-klasu-biaurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-9-klasu-biologiya-yak-nauka-245084.htmlologiya-yak-nauka-245084.html

§1  ст.4-9 опрацювати, ст.10  завдання 1,3,5,7,8,9 виконати письмово.

ВИКОНАННІ  ЗАВДАННЯ НАДІСЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ:   chervone2021@gmail.com