Біологія 8

  17.05.2024. 


Тема: Репродуктивне здоров’я.                        

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kOjPl4CcQUU&t=27s  – відео

§ 58 ст. 202-203 опрацювати,  виконати письмово повідомлення: «Репродуктивне здоров’я підлітків, особливості, значення.»



 14.05.2024.


. Тема: Постембріональний розвиток людини.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=zBw8vMvRS_E   - відео.     

§57 ст. 199-201 опрацювати, ст.201 запитання 2,6,8  виконати письмово.


10.05.2024. 


Тема: Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.                                

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=F2yS-7gRQnA&t=135s – відео.

§ 57 ст. 198-199 опрацювати, ст. 201 запитання 3,4 виконати письмово.  


07.05.2024.


 Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=HVXO741-Erc&t=9s – відео. https://www.youtube.com/watch?v=F0xwXFcYee4&t=12s – відео.               

§ 55 ст. 192-193; § 56 ст. 194 – 196  опрацювати, ст. 193 запитання 5,6; ст. 197 запитання 1 - 3  виконати письмово.


 30.04.2024.


 Тема: Навчальний проект.

Тема. Йододифіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика.

Виконати захист проекту у формі презентації.



 26.04.2024. 


. Тема:Профілактика захворювань ендокринної системи. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=SqZ5XZwoUyo&t=8s – відео.                 

§ 51 ст. 176-181 опрацювати, ст. 181 завдання  9 виконати письмово.




 23.04.2024.


 Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.                        Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=4HRNu44gG5M&t=5s – відео.                                             

§ 50,51 ст. 174-177 опрацювати, ст. 175 запитання 1,2; ст. 177 запитання 1,2 виконати письмово.



 12.04.2024. 


Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення знань з теми

« Сенсорні системи. ВНД.»                  

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-znan-z-tem-nervova-sistema-sensorni-sistemi-vnd-309384.html - тест       

Виконати письмово завдання:

1.Засновниками вчення про ВНД є :

А) І.М.Сєченов;   Б) І.П.Павлов;  В) Річард Ексел;  Г) Я .Прохазка;

Д) Рене Декарт.

2Забезпечують високий рівень активності клітин кори півкуль

А) підкіркові ядра;   Б) нейрони;  В) рецептори;   Г) нейрональні піраміди

3Сенсорна система складається з відділів:

А) 3;  Б) 4;  В) 5; Г) 2.

4. Властивість відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок іншої

А) компенсація;  Б) вправляння;  В) спеціалізація;  Г) не має вірної відповіді.

5Їх кількість приблизно 7 млн. , яскраве світло збуджує , зумовлюють кольоровий денний зір:

А) колбочки;  Б) палочки;  В) сітківки;  Г) піраміди;  Д) колонки.

6Структури , які складають очне яблуко

А) оболонки;  Б) внутрішнє ядро;  В) допоміжний апарат;  Г) астигматизм;

Д) нейрон;  Е) потрібний апарат.

7Анатомічною основою другою сигнальною системи є :

А) зорова сенсорна система;  Б) слухова сенсорна система;

В) смакова сенсорна система;  Г) нюхова сенсорна система.

8Основні форми мислення :

А) поняття;  Б) міркування;  В) умовивід;  Г) застосування;  Д) осмислення;

Д) аналіз;  Е) всі відповіді вірні.

9Особливість пам'яті людини :

А) формується на мовній основі;  Б) формується на слуховій основі;

В) формується на основі дотику;  Г) формується на основі зору.

10За періодом ритмічних змін розрізняють біоритми :

А) секундні;  Б) хвилинні;  В) добові;  Г) річні;  Д) місяцеві;  Е) зовнішні;

Є)  внутрішні

11. Ознаки сну :

А) електрична активність мозку;  Б) активність м'язів;  В) рух очей

Г) рух руками;  Д) неактивність мозку;  Е) не має руху м'язів;

Є) всі відповіді вірні.

12.Три послідовно з'єднані суглобами слухові кісточки :

А) молоточок;  Б) коваделко;  В) стремінце;  Г) колбочка;  Д) палочка;

Е) молоток;  Є) всі відповіді вірні.




  09.04.2024. 


Тема: Сон. Біоритми.                      

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=GKlAxKAym4A&t=4s – відео.

§ 48 ст. 166-169 опрацювати, ст. 169 запитання 1,2,4,6,9,10 виконати письмово.

 

05.04.2024. 


 Тема: Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження 11. Дослідження різних видів пам’яті.                        

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=TZoR_vWzGWU&t=5s – відео.

§ 46 ст. 158-161 опрацювати, ст. 161 запитання 3-6  виконати письмово; лабораторне дослідження 11 виконати письмово за зразком:

Лабораторне дослідження 11.

Тема. Дослідження різних видів пам’яті.

Мета  : дослідити і проаналізувати ступінь розвитку різних видів пам'яті ; усвідомити можливість розвитку пам'яті

Обладнання: інструкційна картка (додається)

Хід дослідження

Заповнити таблицю: ,, Результати досліджень ” .

 

Вид пам'яті

Кількість

об'єктів

Результат

( відмінна , дуже добра ,

добра , задовільна ,

погана )

            Довготривала

 

 

             Зорова

 

 

             Образна

 

 

    Словесно – логічна

 

 

Висновок:( 1. За результатами досліджень оцініть рівень розвитку різних видів пам'яті за шкалою : 

10 - відмінно 

8 - 9 дуже добре 

5 - 7 добре 

3 - 4  - задовільно 

0 - 2 погано розвинена пам'ять .

2. Чи можливе тренування пам'яті ?)

02.04.2024.


 Тема: Мова. Мислення та свідомість.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=xN0jw7YfGAY&t=8s – відео.                 

§ 46 ст.158; § 47 ст. 162-165  опрацювати, ст. 161 запитання 1,2; ст. 165 запитання 1-7 виконати письмово.2

 

 29.03.024. 


Тема: Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти. 

Лабораторне дослідження 10. 

Визначення реакції зіниць на світло.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=MwEybBHsNvA&t=11s – відео.       

§44,45  ст. 154-157 опрацювати, ст. 155 запитання 2,4; ст. 157 запитання 1 та лабораторне дослідження 10 за зразком виконати письмово:

https://www.youtube.com/watch?v=fLo8MykNnLk&t=7s – переглянути відео до л.д.10 та записати за зразком:

Лабораторне дослідження 10.

Тема. Визначення реакції зіниць на світло.

Обладнання: ліхтарик, дзеркало, смардфон.

Хід дослідження

1.     Дослід:

Що робили? (описати)

Що спостерігали? (записати спостереження)

Висновок: (відповіді на питання з відео)


26.03.2024.


Тема: Поняття про ВНД та її основні типи. Дослідницький практикум 5. Визначення типу ВНД та властивостей темпераменту.                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=MKFSIGhSCjg&t=8s – відео (ВНД)                                    

§ 43 ст. 150-153 опрацювати, ст.153  завдання 5 та дослідницький практикум за зразком виконати письмово.

ЗРАЗОК:

Дослідницький практикум 5

Тема: Визначення типу ВНД та властивостей темпераменту.

Мета: визначити за допомогою тестування  особистого тип темпераменту та силу нервових процесів.

Обладнання: інструктивна картка(додається)

Хід роботи

І. Визначення сили нервової системи

А). Сила нервової системи:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К-ть крапок:

К-ть крапок:

К-ть крапок:

К-ть крапок:

К-ть крапок:

К-ть крапок:

Б) Графік: (некреслити графік)

ІІ. Визначення типу темпераменту: (тест)

А). Ваш темперамент: (вказати свій тип темпераменту)

Б). Характерні особливості: (описати за результатами тесту свої особливості темпераменту)

Висновок:

(ЗАЗНАЧИТИ:

1)Який з типів темпераменту Вам найбільше властивий ?

2)Як впливає ваш темперамент на стосунки з оточуючими ?

  3)Чи існує, на вашу думку, зв’язок між темпераментом і культурою поведінки в колективі? Відповідь поясніть.)



 22.03.2024. 


 Тема: Дослідницький практикум 4. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.                                    

§ 41 повторити, виконати письмово дослідницький практикум 4 за зразком:

Дослідницький практикум №4 

Тема. Дослідження температурної  адаптації рецепторів шкіри.

Мета  : дослідити адаптацію терморецепторів шкіри ; удосконалювати вміння спостерігати за явищами , надавати пояснення процесу , що спостерігається .

 Обладнання: підручник, посудини з водою різної температури                                            

                                                 Хід дослідження

1 . Види дотикових рецепторів. (Опрацювавши теоретичний матеріал назвіть основні види дотикових рецепторів у шкірі)

1.

2.

3.

4.

5.

2 . Таблиця «Температурна адаптація»

Об’єкт

дослідження

 

Час та відчуття під час занурення у воду

Холодна вода

Гаряча вода

Тепла вода

Час

Відчуття , коли наступає адаптація

Час

Відчуття , коли наступає адаптація

Час

Відчуття , коли наступає адаптація

Права рука

 

 

(описати свої відчуття) 

 

(описати свої відчуття)  

 

(описати свої відчуття)  

Ліва рука

 

(описати свої відчуття)  

 

(описати свої відчуття)  

 

(описати свої відчуття)  

Зробіть коментарії результатів дослідження з таблиці.

 Висновок :

(дати відповіді на питання:

1.Назвіть особливості рецепторів холоду і тепла?

2. Поясніть механізм адаптації терморецепторів, явище контрасту?

3. Де знаходиться центр температурної сенсорної системи  у головному мозку ?

4. Що таке ноцицептори ? Яка їх кількість на 1 см шкіри , і  де в організмі знаходиться їхня найбільша кількість ?


19.03.2024.


 Тема: Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю.                                               

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=efDsh2V2fPw&t=3s –відео.

https://www.youtube.com/watch?v=efDsh2V2fPw – відео.

§ 41 ст. 144-145 опрацювати, виконати самостійно письмово завдання за малюнком (малюнок додається), підготувати повідомлення: «Значення сенсорних систем».


15.03.2024. 


 Тема: Сенсорні системи рівноваги, смаку, нюху. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=ukZtJizSHTw&t=13s – відео.       

§ 40 ст. 142-143 опрацювати, ст. 143 завдання 1-4 виконати письмово.


12.03.2024.


 Тема: Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження 9. Вимірювання порогу слухової чутливості.                

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Qmsj2mftYmA&t=22s – відео.                                              

§ 39 ст.138-141  опрацювати,  виконати письмово лабораторне дослідження 9 за зразком:

Лабораторне дослідження 9

Тема. Вимірювання порога слухової чутливості

Мета: навчитися визначати поріг слухової чутливості та слухової адаптації у правому та лівому вухах.

Обладнання: механічний годинник або запис звуку годинника, лінійка.

Хід роботи

Завдання 1. Визначення порогу слухової чутливості. (заповнити таблицю)

 (для роботи вам потрібна допомога когось із батьків або інших членів родини )

(Якщо використовуєте запис звуку годинника, відрегулюйте гучність до мінімуму так, щоб найкраще ви чули звук біля самого вуха.

1.Піддослідний сидить, заплющивши очі, на стільці.

2.Помічник повільно наближає до його вуха годинник доти, доки той не почує його звуку.

3.Вимірює відстань, на якій піддослідний починає чути звук годинника.

4.Дослід повторюють тричі для кожного вуха.

5.Дані запиши і порівняй поріг слухової чутливості обох вух. Визнач середнє значення відстані.)

Дослід

Відстань (см)

Праве вухо

Ліве вухо

1

 

 

2

 

 

3

 

 

Середнє значення

 

 

Проаналізувати свій результат для правого та лівого вуха (яким вухом краще чуєш?)

Завдання 2. Дослідження слухової адаптації. (заповнити таблицю)

(1.Помічник підносить годинник близько до вуха і впродовж 4-5с повільно віддаляє його від вуха, поки піддослідний не перестане чути хід годинника.

2.Вимірює відстань, на якій піддослідний перестає чути звук годинника.

3.Дослід повторюють тричі для кожного вуха.

4.Дані запиши і порівняй поріг слухової адаптації обох вух. Визнач середнє значення відстані.)

Дослід

Відстань (см)

Праве вухо

Ліве вухо

1

 

 

2

 

 

3

 

 

Середнє значення

 

 

Проаналізувати, чому змінюється відстань.

Висновок:  (дати письмово відповіді на запитання:

1.В якому досліді ти почав чути звук ближче і далі від вуха? Чому?

2.До яких наслідків може привести слухання дуже гучної музики чи робота на дуже шумних виробництвах?

3.Запропонуй декілька правил слухової гігієни.)



 08.03.2024. 


 Тема: Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору. Лабораторне дослідження 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока. 

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=jjC9YaUUdJ8&t=6s – відео.                 

§ 38 ст. 134-137 опрацювати,  виконати письмово лабораторне дослідження 8 за зразком підручника ст.218. 

 05.03.2024.


 Тема: Загальна характеристика сенсорних систем.

 Лабораторне дослідження 7.

 Визначення акомодації ока.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=p6lBNfcP5OI&t=8s – відео.                 

§ 37 ст. 132-133  опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 7 за зразком у підручнику ст. 218


23.02.2024. 


 Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення знань з теми: «Опора і рух. Нервова система.» 

Посилання:   

https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-temi-opora-i-ruh-1107537.html - тест. Опора та рух.

https://naurok.com.ua/test/hvorobi-nervovo-sistemi-860970.html - тест. Нервова система.

Надіслати результати тестування.  


20.02.2024.


 Тема: Профілактика захворювань нервової системи.  Переглянути посилання:

 https://www.youtube.com/watch?v=18xkKn3kKCY&t=3s – відео (захворювання н.с.) 

§ 36 ст. 128 -129 опрацювати, ст. 129  завдання 1- 4  виконати письмово.



 16.02.2024. 


 Тема: Поняття про соматичну та вегетативну нервову систему.                                         

Переглянути посилання:

 https://www.youtube.com/watch?v=YT5icb5u7Ks&t=9s – відео (нервові системи),

§ 35 ст. 126 -127 опрацювати, ст.127 завдання 1- 4  виконати письмово.

13.02.2024


. Тема: Спинний мозок. Головний мозок. 

Лабораторне дослідження 6. 

Вивчення будови спинного та головного мозку людини.

 Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=UFwkYZU4XdI&t=8s – відео (спинний мозок), https://www.youtube.com/watch?v=jj5vff_A448&t=17s – відео (головний мозок).     

§ 33,34 ст. 120-125 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 6 за зразком:

Лабораторне дослідження 6

Тема: вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).

Мета: вивчення будови спинного та головного мозку людини.

Обладнання : малюнки моделей спинного та головного мозку людини.

Хід роботи

Заповнити таблицю:

Характеристики

Особливості будови

Функції

Спинний мозок

(малюнок з позначенням і підписом)

 

 

Головний мозок

(малюнок з позначенням і підписом)

 

 

Висновок (вставити слова за  змістом) : до …... нервової системи людини входить …. та ….. мозок. ….. мозок, відділ ЦНС, який розміщується в каналі ….. людини. Він виконує функцію ……. та ………. ……. функція полягає в …….. рефлексів, які пов’язані з роботою м’язівпідтримання …… тіла і …. …….. функція — зв’язок та ……. діяльність всіх відділів …. ….. мозок контролює функції …… нервової системи, складні форми …….. , які забезпечують …….. організмів людини до змін умов середовища. ……..  мозок є матеріальною основою …….. діяльності людини: ………..……., свідомості та ……. її поведінку.


  09.02.2024. 


 Тема: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=xuT078fonMw&t=2s – відео.                                              

§ 31,32 ст.114-119  опрацювати, ст.117  завдання 2,6,8; ст. 119 завдання 1-4 ( записати у вигляді схеми «Нервова система»)  виконати письмово.

06.02.2024.


. Тема: Захист проектів.                    

Навальні проекти:

1.                Гіподинамія – ворог сучасної людини.

2.                2. Рухова активність – основа фізичного здоров’я.

Вибрати один проект та виконати його у формі презентації.


02.02.2024


. Тема: Профілактика порушень опорно-рухової системи. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=cyVoX2wVsOY&t=4s – відео                 

§ 29,30  ст. 108-111 опрацювати, ст. 112-113 завдання 1-14 виконати письмово


30.01.2024


Тема: Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=dVTNSBjEDgo – відео.   

§30  ст.110-111  опрацювати, ст. 111 завдання 1- 5  виконати письмово.


26.01.2024. 


 Тема: Розвиток опорно-рухової системи з віком. Переглянути посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=fKAvUR9mFFA – відео.

§29  ст.108-109  опрацювати, ст. 109 завдання 1-6  виконати письмово.



23.01.2024.


. Тема: Робота. м’язів. Втома м’язів Лабораторне дослідження 5, 6. Розвиток утоми при статистичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.              

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=hY4cjBHsJDA&t=6s – відео (робота і втома м’язів)         

§ 27,28 ст. 102-107 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 6 за зразком у підручнику ст. 215-216 ( заповнити таблиці, зробити загальний висновок).



19.01.2024. 


 Тема: Огляд будови скелета. Функції і будова скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів.                        

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=WcjjpWHG4qM&t=2s – відео (скелет),

https://www.youtube.com/watch?v=lpkFuVpHQWM&t=18s – відео (м’язи)

§ 26 ст. 100-101; § 27 ст. 102-105 опрацювати, ст. 105 завдання 1-4 виконати письмово.



 16.01.2024.


 Тема: Значення опорно-рухової системи, будова та функції. Кістки, хрящі, з’єднання кісток. Лабораторне дослідження 4.  Мікроскопічна будова кісткової, хрящової  тканин.               

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=ettKVFwvyUg&t=5s – відео (опорно-рухова система)     

§25, 26  ст. 96-100 опрацювати,  виконати письмово лабораторне дослідження 4 за зразком:

Лабораторне дослідження 4. 

Тема: Мікроскопічна будова кісткової, хрящової  тканин.  

Обладнання: презентація

Хід роботи

І. Заповнити таблицю:

Тип тканини

Особливості будови

Місцезнаходження.

Функції, що виконує

Кісткова

(схематичний малюнок)

Структурний елемент - … .

Він складається із циліндричних … .

В середині є … , де проходять кровоносні судини. Пластинка-циліндр складається із клітин … і міжклітинної речовини. Міжклітинна речовина … містить такі сполуки … .

 

Хрящова

(схематичний малюнок)

Складається із клітин … і міжклітинної речовини.

Міжклітинна речовина …  тверда ніж кісткова. Кровоносні судини … .

 

ІІ. Хімічний склад кісток. (схема)

Висновок: (Зробити висновок про особливості будови кісткової та хрящової тканин і їх міжклітинної речовини в залежності від функції опори)

29.12.2023. 

Тема. Тематичне оцінювання. Узагальнення та систематизація знань з вивчених тем: "Дихання", "Транспорт речовин", "Виділення. Терморегуляція".

Посилання: https://naurok.com.ua/test/dihannya-transport-rechovin-vidilennya-termoregulyaciya-1915491.html - тест (25 запитань).

Прислати скріншот відповіді з оцінкою.


26.12.2023.


. Тема: Проект. «Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою.

Підготувати проект у вигляді презентації.


 19.12.2023.


 Тема: Шкіра: будова, значення. Терморегуляція. Практична робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=7pBBoL_Q3hQ&t=6s – відео (будова шкіри)

§24 ст. 90-93 опрацювати, ст. 93 завдання 9 виконати письмово.

Виконати П.р.2 за зразком:

Практична робота 2.

Тема:Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями.

Метанавчитися виявляти особливості  будови та властивості шкіри. Визначити її функції.
Обладнання: відео, підручник.

Хід роботи

1.                Будова шкіри. (за малюнком з позначеннями записати складові частини будови шкіри)

2.                Функії шкіри. (заповнити таблицю)

Складові шкіри

Функції

Епідерміс

 

Дерма

 

Підшкірна клітковина

 

Залози шкіри

 

ВИСНОВОК:

(зазначити складові будови шкіри , залози та їх призначення,

загальні  функції шкіри)


 15.12.2023. 


. Тема. Утворення сечі. Регуляція роботи нирок. Захворювання нирок та їх профілактика.

Перегляд за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=cT90KL188ak – відео.

https://www.youtube.com/watch?v=dbfMVW4HJJg – відео.

§ 22,23 ст. 86-89 опрацювати, ст.87 завдання 4, ст. 89 завдання 5  виконати письмово.

12.12.2023

Тема: Виділення. Будова і функції сечовидільної системи.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=KTCXq_7bCgk&t=13s – відео.

§ 21 ст. 82-85 опрацювати, ст. 85 завдання 6, 7  виконати письмово.


08.12.2023. 

Тема: Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Кровотечі. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=eWm_nRCxx3Q&t=7s – відео (судини), https://www.youtube.com/watch?v=31UDbEQD-Bw&t=6s – відео (захворювання, кровотечі).      

§19,20  ст. 72-79 опрацювати, ст.75  запитання 1,2; ст. 79 запитання 6 виконати письмово.

05.12.2023.

Тема: Дослідницький практикум 3. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.                            

Виконати дослідницький практикум за зразком:

Дослідницький практикум 3.

Тема: Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

Мета: дослідити зміну частоти серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

Обладнання: секундомір.

Хід роботи

1.                ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ:

День тижня

Час

ЧСС (пульс)

Середнє значення за добу

ПОНЕДІЛОК

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

ВІВТОРОК

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

СЕРЕДА

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

ЧЕТВЕР

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

П’ЯТНИЦЯ

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

СУБОТА

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

НЕДІЛЯ

Ранок

 

 

День

 

Вечір

 

2.                ПОБУДУВАТИ ГРАФІК: ( вісь х – дні тижня; вісь у – середнє значення ЧСС).

Висновок: (за результатами спостереження сформуйте висновок)

 

01.12.2023. 


 Тема: Система кровообігу. Серце: будова, функції , робота. Лабораторне дослідження 3. Вимірювання частоти серцевих скорочень.     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=3u1e4_006dc&t=5s – відео.                                              

§ 17,18 ст. 66-71 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження за зразком:

Лабораторне дослідження 3

Тема: "Вимірювання частоти серцевих скорочень"          

Мета: дослідити різні способи вимірювання частоти серцевих скорочень, навчитися знаходити пульсові точки і вимірювати частоту серцевих скорочень на різних артеріях і за різних фізичних станів організму

Обладнання: секундомір.

Хід роботи

Завдання 1.

Вимірювання  частоти серцевих скорочень у себе на променевій  артерії:   

 в положенні сидячи __

 в положенні стоячи __

після 20 - 25 присідань __

через 5 хвилин відпочинку після присідань __

Завдання 2.

Вимірювання частоти серцевих скорочень у себе на сонній артерії:

Показник становить __

Завдання 3.

Вимірювання частоти серцевих скорочень у себе на скроневій артерії: Показник становить __

Висновок:

(1.Чому на вашу думку, потрібно вміти вимірювати пульс у себе та інших людей?

2. Поміркуйте: При швидкості автомобіля 50 км/год пульс водія становить  в середньому 73 уд./ хв., при 70 км/год  - 79 уд./ хв., при 80 км/год  - 85 уд./ хв., а при 100 км/год пришвидшується до 97 ударів за хвилину. Поясніть, чому це відбувається?)

28.11.2023.


 Тема: Зсідання крові. Групи крові, переливання. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=7tBJBQapCdw&t=5s – відео.                 

§ 16 ст. 63-65 опрацювати, ст. 65 запитання 3,4 виконати письмово.



 17.11.2023.


 Тема: Внутрішнє середовище організму. Кров: склад, функції. Лімфа. Практична робота 1. Мікроскопічна будова крові людини.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=Mh392JLwid4&feature=emb_logo – відео.        

§ 15 ст. 58-61 опрацювати, ст. 61 запитання 1-4 та практичну роботу1  за зразком виконати письмово.

Практична робота 1.

Тема:Мікроскопічна будова крові людини.        

Мета:ознайомитися з будовою та функціями формених елементів крові; порівняти будову еритроцитів жаби та людини.

Обладнання: підручник, інтернет ресурси.

Хід роботи.

1.Будова крові людини

ознака

еритроцит

лейкоцит

тромбоцит

зовнішній вигляд

(малюнок)

 

 

 

форма

 

 

 

кількість в 1 мм3

 

 

 

ядро в клітині

 

 

 

тривалість життя

 

 

 

2.Порівняння будови еритроцитів.( знайти в інтернеті замалювати позначити та підписати складові у будові)

А) Жаби

Б) Людини

Висновок:

(вказати характерні відмінності у будові формених елементів та еритроцитів жаби та людини)

14.11.2023.



 Тема: Тематичне оцінювання. Обмін речовин. 

Травлення. Дихання.

Виконати письмово запропонований варіант:         

Тематичне оцінювання  «Обмін речовин. Травлення. Дихання»

Варіант

І рівень.

І. Виберіть одну правильну відповідь (за кожну правильну відповідь 0,5 бала, всього 3 бали)

 1. Які речовини розщеплюються в ротовій порожнині:

 А) вітаміни;            В) вуглеводи;          Б) білки;                 Г) жири.

2. Укажіть кількість зубів у дорослої людини в нормі:

 А) 22;          В) 36;                 Б) 32;          Г) 64.

3. Укажіть процес, який відбувається у товстому кишечнику:

 А) розщеплення білків;    В) всмоктування води;

 Б) розщеплення жирів;    Г) розщеплення вуглеводів.

4. Укажіть місце, де відбувається газообмін при зовнішньому диханні:

 А) носоглотка;            В) капіляри тканин;     Б) капіляри легенів;     Г) бронхи.

5. Визначте, з якої тканини переважно утворені легені:

 А) м’язової;    В) епітеліальної;     Б) хрящової;    Г) пухкої сполучної.

6. Укажіть систему органів, яка забезпечує транспорт газів:

 А) травна;   Б) нервова;   В) опорно-рухова;   Г) кровоносна.  

ІІ рівень

ІІ. Виберіть правильні відповіді (за кожну правильну відповідь на питання 1 бал, всього 3 бали)

7. Укажіть процеси, що відбуваються в ротовій порожнині.

 A) первинна обробка їжі слиною;                 Б) пережовування їжі;

 B) розщеплення білків;                                   Г) часткове розщеплення вуглеводів;

 Д) всмоктування жирів.

Вставте пропущені слова.

8. _______________ виділяє жовч, яка збирається в _______________ міхурі та виділяється в тонкий кишечник.

9. Під час вдиху діафрагма _________________________________________.

 Об’єм грудної порожнини _________________________________________.

ІІІ рівень

ІІІ. За правильну відповідь на питання 1 бал, всього 3 бали.

10. Установіть правильну послідовність процесів травлення.

A) остаточне розщеплення органічних речовин; Б) часткове розщеплення вуглеводів;B) початок розщеплення білків; Г) всмоктування продуктів розщеплення; Д) всмоктування води; Е) формування калових мас;

 Є) виведення неперетравлених залишків.

11. Установіть відповідність між органами та їх функціями.

 1. Гортань;                                   А) Захищає вхід в гортань під час ковтання;

 2. щитоподібний хрящ;              Б) захищає гортань спереду;

 3. діафрагма;                               В) відділяє грудну порожнину від черевної;

 4. трахея.                                      Г) сприяє утворенню голосу;

                                                      Д) проводить повітря у бронхи.

12. Установіть відповідність між захворюваннями та враженими органами:

А  ангіна                                     1 запалення слизової оболонки бронхів

Б  пневмонія                              2 запалення слизової оболонки трахеї

В  трахеїт                                    3 запалення легень

Г бронхіт                                    4 гостре запалення мигдаликів

                                                    5 запалення слизової оболонки носової порожнини

ІV рівень

13. Укажіть причини виникнення інфекційних захворювань травної системи. Обґрунтуйте способи запобігання їм.



 10.11.2023. 


Тема: Дихальні рухи їх регуляція. Профілактика захворювань дихальної системи.                          

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Pp12TYb3bHE – відео (регуляція). https://www.youtube.com/watch?v=9xF1-91VeCw – відео (захворювання).                                              

§ 13-14 ст. 50-55 опрацювати, ст.51 завдання 5, ст.55 завдання 10 виконати письмово.


07.11.2023.


 Тема: Значення дихання. Система органів дихання. Газообмін у легенях і тканинах.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=AgKtKNjQa84 –відео (органи дихання). https://www.youtube.com/watch?v=AZ_eUt6X55s – відео (газообмін).

§ 11,12 ст.42-49  опрацювати, ст.45 завдання 1,8; ст. 49  завдання 2,8,9  виконати письмово.


 03.11.2023. 


Тема:Харчові розлади та їх запобігання.                          

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=Ej9nhaHsYww – відео.    

§ 10 ст.38-39  опрацювати, ст.39  запитання 4, 5 виконати письмово.

Підготувати навальний проект. « Збалансоване харчування». 

31.10.2023.


 Тема: Процес травлення в шлунку і кишечнику. Регуляція травлення.                                    

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=rO3TLK7bABY – відео (травлення в шлунку). https://www.youtube.com/watch?v=iK3KeIiXtHA – відео (травлення в кишечнику). https://www.youtube.com/watch?v=cGsTAURmZec – відео (регуляція травлення).

§ 8 ст. 32-35, § 9 ст. 36 опрацювати, ст. 35 завдання 8,9,10; ст. 37 завдання 1,2  виконати письмово.


27.10.2023. 


Тема: Процес травлення у ротовій порожнині. Дослідницький практикум

 2. Дія ферментів слини на крохмаль.                   

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=QWkdYzpZPuU – відео. https://www.youtube.com/watch?v=OKc2FxZvPlk –відео до Д.п.2

§ 8 ст. 32 опрацювати, виконати письмово Д.п.2 за зразком:

Дослідницький практикум №2

ТЕМА. ДІЯ ФЕРМЕНТІВ СЛИНИ НА КРОХМАЛЬ

Мета: дослідити розщеплення складних вуглеводів на прикладі крохмалю під дією ферментів слини.

Обладнання: розчин йоду, крохмаль харчовий, склянка з водою, очищена половинка картоплі, лабораторний посуд, пробірка з слиною, відео.

Хід роботи

Ферменти слини. (заповнити таблицю за допомогою підручника)

 

Склад слини

Функція

Амілаза

 

Ліпаза і мальтаза

 

Лізоцим

 

Муцин

 

 

Дослід 1. Дія розчину йоду на крохмаль. (переглянути відео та заповнити  таблицю)

 

Опис досліду

Спостереження

 

 

 

Дослід 2. Дія слини на крохмаль. (переглянути відео та заповнити  таблицю)

 

Опис досліду

Спостереження

 

Пробірка 1

Пробірка 2

Пробірка 3

контрольне забарвлення

 

 

 

Висновок: (дати відповіді на запитання  в кінці відео)



24.10.2023.


 Тема: Огляд будови травної системи. Лабораторне дослідження 2. Зовнішня будова зубів.       

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=-8iQ8i_TzQk -відео

§ 7 ст. 28-31 опрацювати, ст. 31 запитання  9,10 виконати письмово.

Виконати за зразком лабораторне дослідження 2.

Лабораторне дослідження 2

Тема: Зовнішня будова зубів

Мета:дослідити зовнішню будову зубів.

Обладнання:зображення зубів.

Хід роботи

1.Кількість зубів. (Дослідіть види зубів на запропонованих муляжах та моделях. Зверніть увагу на особливості їх будови).

2.Типи зубів. (Порівняйте зовнішню будову різних типів зубів та поясніть їх призначення, заповнивши таблицю).

Назва зуба

Зовнішня будова

Призначення

Різець

 

 

 

Ікло

 

 

 

Малий кутній

 

 

Великий кутній

 

 

3. Зовнішня будова зуба. (Напишіть назви частин зуба, що їх позначають цифри).

        1 – ___________________________________

        2 – ___________________________________

3       – ___________________________________

   4– ___________________________________

Висновок: (Зробіть висновки, відповівши відповіді на запитання:

Чи пов’язана будова зубів з їх функцією? Як слідкувати за гігієною зубів?)

 


 20.10.2023. 


Тема. Значення компонентів харчових продуктів. Харові та енергетичні потреби людини.

Переглянути посилання:

https://www.youtube.com/watch?v=6kfaxSvH-8M – відео.

https://www.youtube.com/watch?v=juwyo6eFxmo – відео.

§ 6 ст. 22-25 опрацювати, ст.25  завдання 2-10 виконати письмово.

17.10.2023.


 Тема: Дослідницький практикум 1. Самоспостереження за співвідношенням ваги і зросту тіла.

Виконати письмово дослідницький практикум 1, за зразком:

Дослідницький практикум № 1

Тема: самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

Мета: навчитися визначати відношення маси свого тіла та росту.

Обладнання та матеріали: підлогові ваги, ростомір.

ХІД РОБОТИ:

1. Виміряйте свій зріст за допомогою ростоміра. Результати вимірювань запишіть: ріст дорівнює ____ м.

2. За допомогою підлогових вагів визначте масу свого тіла. Результати вимірювань запишіть: маса дорівнює ____ кг.

3. Визначте індекс маси свого тіла — зросто-масовий індекс. Для цього необхідно масу тіла в (кг) розділити на зріст (м) та вирахувати квадрат отриманого числа. Показник знаходиться на рівні від 20 до 23,8. Ідеальним індексом вважають 22. Запишіть індекс маси вашого тіла.

Висновки: антропометричні виміри є ….. і ….. методом, який дозволяє оцінювати вашу ….., точно визначати нормальну ….. при своєму …... Антропометричні виміри ….. та ….. тіла характеризують рівень ….. розвитку та ….. людини. Індекс дозволяє контролювати режим …..: знизити чи ….. споживання основних ….. речовин, знизити чи збільшити ….. навантаження. Зросто-масовий показник допомагає визначити розмір …..….., призначення ліків, наркозу.



06.10.2023. 


Тема: Склад харчових продуктів.    

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-produkti-harchuvannya-ta-h-sklad-45996.html -презентація.

§ 5 ст. 18-21 опрацювати,повідомлення : « Вітаміни та їх значення» виконати письмово.



03.10. 2023


 Тема: Харчування та обмін речовин. Їжа та її компоненти.                 

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-8-klasu-harchuvannya-lyudini-ta-obmin-rechovin-zha-lyudini-203012.html - презентація.

§ 5-6 ст. 18-25 опрацювати, ст.21 запитання 5, ст.25 запитання 9 виконати письмово.


 29.09.2023. 

Тема: Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини.  

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-obmin-rechovin-ta-energi-osnovna-vlastivist-zhivogo-164328.html - презентація.

§ 4 ст. 16-17 опрацювати, ст. 17 завдання 1,4 виконати письмово.


26.09.2023.

Тема: Узагальнення знань з теми: «Організм людини як біологічна система». Тест. 

ВИКОНАТИ ТЕСТ. «ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА.»

(записати правильну відповідь до кожного запитання)

1. Тканину, яка покриває поверхню тіла , називають 

епітеліальною,

м'язовою,

тканина внутрішнього середовища,

нервова.

2Кров є тканиною …

епітеліальною,

м'язовою,

внутрішнього середовища,

нервовою.

3. Структурною й функціональною одиницею живих організмів  є …

 клітина 

тканина

 орган 

система органів

4. Структура клітини, у якій розміщені усі органели...

плазматична мембрана,

цитоплазма, 

 ядро,

 комплекс Гольджі.

5. Яку органелу називають "енергетичною станцією" клітини?

Хлоропласт,

 комплекс Гольджі,

мітохондрію,

клітинний центр.

6. Визначте, яка тканина НЕ належить до сполучної:

 м'язова,

 хрящова,

 кров,

 жирова.

7.  Вибери характеристику травної системи:       

забезпечує перетравлювання і засвоєння спожитої їжі, видалення неперетравлених решток,

виводить з організму надлишок води,

 здійснює рух крові по організму, таким чином насичуючи його клітини киснем і поживними речовинами.

8.  До кровоносної системи належать такі органи( вибір 4 правильних відповідей):

 серце, 

спинний мозок, 

артерії,

вени,

 капіляри,

 печінка.

9.  До опорно-рухової системи належать такі органи( вибір 3 правильних відповідей):

кістки,

хрящі,

головний мозок,

скелетні м'язи,

 зуби.

10.  Лізосоми забезпечують

фотосинтез органічних речовин,

біосинтез органічних речовин,

розчеплення органічних речовин,

виділення речовин.

11.  Нервова тканина складається з нервових клітин - нейронів - і клітин, що їх оточують, - нейроглії. Вкажіть складові частини нейрона:

тіло,

дендрити - короткі відростки,

аксони - короткі відростки,

аксон - довгий відросток,

дендрит - довгий відросток.

12. Вкажіть основні групи тканин в організмі людини:

епітеліальні,

основні,

 м'язові,

 нервова,

 тканини внутрішнього середовища.


 22.09.2023. 


Тема: Гуморальна регуляція. Гормони. Імунна регуляція.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-gumoralna-regulyaciya-gormoni-230022.html - презентація.

§ 50 ст. 174-175 опрацювати, питання: «Яке значення імунних реакцій? Навести приклади»  виконати письмово.



19.09.2023.


 Тема: Нервова регуляція. Нейрон.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/proezentaciya-na-temu-nervova-sistema-neyron-refleks-reflektorna-duga-95465.html - презентація.

§ 31 ст.114-117  опрацювати, ст.117  запитання 1, 3, 6, 8 виконати письмово.


15.09.2023. 


. Тема: Лабораторне дослідження 1 : ознайомлення з препаратами тканин людини.

Переглянути посилання:

1. https://www.youtube.com/watch?v=rn5S24wFm4M – відео. 2.https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-temi-tkanini-lyudini-41532.html - презентація

§ 2 ст. 6-9 опраювати,  виконати письмово лабораторне дослідження 1.

(записати число, номер дослідження, тему та хід дослідження, заповнити таблицю:

Тканина

Складові або різновид

Особливості будови

Функції

ЕПІТЕЛІАЛЬНА

 

багатошаровий епітелій

 

 

НЕРВОВА

 

нейрони

 

 

М’ЯЗОВА

посмугована

 

 

ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

кров

 

 

ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

кісткова

 

 

у висновку  зазначити види тканин та їх функції).


12.09.2023.


 Тема:Поняття про механізм регуляції.

Переглянути посилання:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ponyattya-pro-mehanizmi-regulyaci-189487.html - презентація

§1-3  повторити, заповнити таблицю:

тканина

орган

фізіологічна система

мязова

серце

кровоносна

 

 

 

 

 

 

виконати письмово. 


08.09.2023.


Тема. Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-organizm-lyudini-yak-biologichna-sistema-riznomanitnist-klitin-organizmu-lyudini-55823.html - презентація.

§ 1 повторити , повідомлення «Навіщо потрібно знати будову свого організму?» виконати письмово.

05.09.2023.


 Тема. Методи дослідження організму людини.

Переглянути презентацію за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-nauki-scho-vivchayut-lyudinu-metodi-doslidzhennya-organizmu-lyudini-192700.html скласти конспект уроку.

§2-3  ст.6-13 опрацювати, ст.14-15 завдання 1-16 виконати письмово

ВИКОНАННІ  ЗАВДАННЯ НАДІСЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ:  chervone2021@gmail.com

 


01.09.2023.


Тема:Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-biosocialna-priroda-lyudini-192697.html -біосоціальна природа

 https://naurok.com.ua/prezentaciya-biologichni-nauki-scho-vivchayut-organizm-lyudini-8-klas-40160.html - науки

§1, ст.4-5 опраювати, ст.5 завдання 1-4 відповіді на запитання виконати письмово.