Біологія 7

15.05.2024. 


 Тема: Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.                                 

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=uNTpv-ZBpwo – відео.   

§ 52 ст. 200-201 опрацювати, ст. 201 запитання 3  виконати письмово.



 13.05.2024.


 Тема: Співіснування організмів в угрупованнях.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=tEBwI4ZlxR4 – відео.      

§ 51 повторити, скласти конспект уроку за відео, ст. 199 запитання 4 (відповісти на питання з поясненням своєї думки) виконати письмово.



08.05.2024.


 Тема: Ланцюг живлення і потік енергії. Взаємозв’язок компонентів екосистеми.                      

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=SPP2xgp3WSE&t=141s – відео.                                     

§ 51 ст. 198-199 опрацювати, ст. 199 запитання  3,4 виконати письмово.


  06.05.2024.


Тема: Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.                                  

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=KBFT9tfRbJs&t=1s – відео.                                              

§ 50 ст. 194-197 опрацювати, ст. 197 запитання 1,2,4,6 виконати письмово.  


 01.05.2024. 


. Тема: Тематичне оцінювання. Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин».                            

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/test/povedinka-tvarin-tematichne-ocinyuvannya-322830.html - тести(35).  

Виконати тести та надіслати результат тестування.



 29.04.2024


Тема. Навальний проект. Захист.

Теми  навчальних проектів:

1.     Форми поведінки тварин.

2.     Чому мігрують тварини?

3.     Угрупування тварин.

Вибрати одну (із запропонованих) на власний вибір учня тему і підготувати у формі презентації. 




24.04.2024.  



Тема: Практична робота 8. Визначення направленості поведінкових актів тварин.

Виконати практичну роботу за зразком:

ПРАКТИЧНА РОБОТА 8

Тема: Визначення направленості поведінкових актів тварин (за описом форм поведінки)

Мета: навчитись визначати направленість поведінки тварин за результатами спостережень (опису).

Обладнання: опис форм поведінки тварин.( опис додається у групу)

Хід роботи

Заповнити таблицю:

Номер опису поведінки

Форма поведінки тварин

Значення форми поведінки в житті тварин

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

Висновок: (У висновку вкажіть:  Що таке поведінка?  Які направленості поведінки тварин ви знаєте? Яке їх значення в житті тварини? Які направленісті  поведінки тварин досліджували за описом?)

 


22.04.2024.


. Тема:Еволюція поведінки.                       

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=24VU6qAYvPE - відео.

§ 49 ст.190-191 опрацювати, ст. 191 запитання 4, повідомлення «Як тварини користуються знаряддями праці»  виконати письмово. 


  10.04.2024.


Тема: Суспільна поведінка тварин.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=0GzeQi8GK90&t=33s – відео (суспільна поведінка)

§ 47  ст. 186-187 опрацювати, ст. 187 запитання  3, 4  виконати письмово.



  08.04.2024.


Тема: Видова схильність до деяких форм поведінки        . Територіальна поведінка.          

Переглянути посилання: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-formi-povedinki-tvarin-381254.html - презентація.   

§ 46 ст. 182-185 опрацювати, ст. 185 запитання  3,4  виконати письмово.




  03.04.2024.


 Тема: Структура поведінкового акту. Типи поведінкових реакцій.                                

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=7Pkz4zvT-b0&t=197s,  https://www.youtube.com/watch?v=7zVndM_fmfA&t=3s – відео.       

§ 45 ст. 180-181; § 48 ст. 188-189 опрацювати, ст. 181 запитання 1,4; ст. запитання 2,4  виконати письмово.


01.04.2024


Тема: Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і научіння.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=LCCvmhjBkOo&t=3s – відео.                 

§ 44 ст. 176-179 опрацювати, ст. 179 запитання  1-6 виконати письмово.

27.03.2024. 


Тема: Стратегії поведінки. Лабораторне дослідження 12. Спостереження за поведінкою тварин.                          

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=VxVenDNawag – відео.   

§ 43 повторити, виконати письмово лабораторне дослідження 12 за зразком:

Лабораторне дослідження 12.

Тема. Спостереження за поведінкою тварин. 

Мета: навчитися спостерігати за поведінкою тварин та складати етограми

            тварин.

Обладнання: ручки, годинник, система знаків для запису послідовності

                         виділених елементів поведінки, відео.

Хід роботи

(ІНСТРУКЦІЯ

          1.          Визначити об'єкт дослідження (домашній улюбленець (кіт, собака, рибки в акваріумі, папуга, хом'як, кролик тощо);за відсутності –  каракатиця на  відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=NAMO4tGjfWc )

          2.          Обраний об’єкт помістити на видному місці.

          3.          Створить систему зручних значків для запису послідовності виділених елементів поведінки, наприклад: рух прямо – кружальце, чищення пір’я – трикутник тощо. Дайте волю своїй фантазії, але врахуйте, що значки мають бути простими, зручними для швидкого запису.

          4.          Для спостереження відведіть певний час (5-10 хвилин).

          5.          Заповніть таблицю – етограму. Приклад заповнення таблиці:

Етограма поведінки каракатиці

Час спостереження

Поведінка тварини

Система умовних знаків

3

хвилини

 

←▲↑↓⁕▲∞←▲☼→

⁕ припинення руху

↑ рух вгору

↓ рух вниз

→ рух вправо

← рух вліво

☼ зміна забарвлення та форми

▲ напад

∞ харчування

Висновок)

Етограма поведінки (назва тварини)

Час спостереження

Поведінка тварини

Система умовних знаків

 

 

 

Висновок: (зазначити: простою чи складною, доцільною чи недоцільною була поведінка досліджуваної тварини?)

 25.03.2024.


 Тема: Поведінка тварин у природі та методи її вивчення.                                               

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=2P3orzzVY98&t=45s – відео.                                              

§ 43 ст. 174-175 опрацювати, ст. 175 запитання 1-4 виконати письмово.


20.03.2024.


 Тема:Тематичне оцінювання. Узагальнення та систематизація знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин».

Виконати письмово завдання:

1. « Вірю – не вірю». (0,5 б)  (судження: на « вірю», ставлять знак «+», а на « не вірю» - знак  «-»)

1.  У представників типу Кишковопорожнинні неперетравлені рештки викидаються назовні через ротовий отвір.

 2.Травна система відсутня у деяких членистоногих , наприклад павукоподібних.

 3. Воло – розширена частина стравоходу мають не лише птахи, а й представник кільчастих червів – дощовий черв’як.

4. У річкового рака шлунок складається з двох відділів – жувального  та цідильного.

5.Більшість представників типу  Молюски мають терку – мускулистий язик, вкритий зубчиками, що допомагає молюскам зішкрібати поживні речовини з різноманітних поверхонь.

6.Амеба протей харчується шляхом фагоцитозу.   

2. Установити відповідність: (1 б)

1.  Людська аскарида                        А. воло

2.Павук хрестовик                            Б. шлунок з двох відділів

3. Ставковик звичайний                   В. травні залози 

4. Дощовий черв’як                           Г. анальний отвір

5.Річковий рак                                  Д. язик – терка

3. Вибрати відповіді. (2,5 б) ( 1-9 відповіді; слід записати цифру чи відповідь у кінці кожного речення : 1-12)

ВІДПОВІДІ:

1.                Ланцетник

2.                Вся поверхня тіла

3.                Відсутня

4.                Зябра

5.                Легені

6.                Трахеї

7.                Птахи

8.                Шкіра

9.                Хрящові риби

РЕЧЕННЯ:

1.                Дихання одноклітинних найпростіших організмів здійснюється  …           

2.                Дихальна система у паразитичних чеврів  …

3.                Органами дихання річкового рака є  …

4.                Представник черевоногих молюсків  - ставковик звичайний дихає за допомогою …

5.                Жук – олень дихає за допомогою …

6.                Акула дихає за допомогою …

7.                Подвійне дихання характерне для …

8.                Амфібії , це тварини, які дихають і у воді і на суші. Зазначте, чим дихають ці тварини на суші… , а у воді…

9.                Змії дихають …

10.           Повітряні мішки є у таких тварин, за допомогою яких вони дихають під час польоту …

11.           Зябра не прикриті зябровими кришками у яких тварин …

12.           Фільтраторами є …

4. « Тріо». (2,5) (до кожного завдання вибрати орган виділення, клас , представника)

1.Протонефридії               А. Кільчасті черви      а. махаон

2.Метанефридії                 Б. Хребетні                  б. планарія

3. Зелені залози                 В. Ракоподібні             в. медична пиявка

4.Мальпігієві судини        Г. Комахи                     г. морський лев

5.Нирки                             Д. Плоскі черви            д. лангуст

5.  « Розвиток». (3 б) (дати відповідь на запитання)

1.Розвиток після народження …

2. Перетворення з фазою лялечки …

3. Хребетні тварини із розвитком повного перетворення …

4. Перетворення без стадії лялечки …

5. Розвиток до народження …

6. Нерухома стадія розвитку комах …

7. Зовнішня відмінність самців і самиць …

8. Розвиток, при якому тільки народжені тварини нагадують дорослих …        

9. Прямий розвиток може бути нагніздним і виводковим …

10. Клітина після злиття яйцеклітини і сперматозоїда …

11. Орган живлення плоду …

12. Загальна назва статевих клітин …

 

18.03.2024.



Тема: Контрольна робота 2 з теми «Процеси життєдіяльності тварин»                                

Виконати письмово варіант контрольної роботи 2 з теми «Процеси життєдіяльності  тварин»:

Варіант.

І. Завдання з вибором однієї  правильної відповіді. (0,5 б)

1. Вкажіть тварину, у якої   чотирикамерне серце:

А) страус,    Б) ящірка прудка,    В) квакша звичайна,   Г) акула катран.

2. Зазначте систему органів тварин, яка складається з скелета та скелетних м`язів:

А) видільна,  Б) транспортна,    В) опорно-рухова,   Г) ендокринна.

3. Зовнішній скелет є у представників:
А) комах,  Б) черепах,   В) кишковопорожнинних,  Г) кісткових риб.

4. Подвійне дихання властиве:

А) птахам,   Б) плазунам,     В) земноводним,    Г)  ссавцям.

5. Вкажіть, як називаються організми,  які живляться  готовими органічними речовинами:

А) гермафродити,    Б) автотрофні,    В) гетеротрофні,   Г) найпростіші.

ІІ. Завдання з вибором  кількох правильних відповідей. (1 б)

6. До травної системи входять такі органи:

А) стравохід,  Б) трахея, В) печінка, Г) нирки.

7. Скелет передніх кінцівок складається з кісток:

А) ключиці,   Б) плечової кістки,  В) кістки кисті.

8. В індивідуальному  розвитку тварин розрізняють такі періоди:

А) ембріональний,  Б) прямий,  В) непрямий,   Г) постембріональний.

ІІІ. Завдання на встановлення відповідності.  (1,5 б)

9. Встановіть відповідність між системою органів та функціями, які вони виконують:

А) травна система,                            1. транспортує кисень до тканин, органів,

Б) нервова система,                          2. забезпечує газообмін,

В) кровоносна система,                    3. всмоктування поживних речовин,

Г) дихальна система,                        4. реакція організму на подразнення.

10. Встановіть відповідність між кістками та відділом скелета, до яких вони відносяться:

А) плечова кістка,                               1. хребет,

Б) гомілкова кістка,                             2. передня кінцівка,

В) шийні хребці,                                  3. задня кінцівка,

Г) ключиця,                                          4. пояс верхніх кінцівок.

11. Встановіть відповідність між типами розвитку та назвами тварин:

А) непрямий з повним перетворенням,           1 жаба.

Б) непрямий з неповним перетворенням,        2 ластівка,

В) прямий,                                                           3. тарган.

ІV. Завдання відкритого типу. (2 б)

12. У чому подібність та відмінність кровоносної системи хребетних тварин?


13.03.2024. 


. Тема: Практична робота 7. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин.                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=rrYtKPm4d38&t=2s – відео до П.р.7.                                    

§ §18, 20, 21, 23, 26  повторити, виконати письмово П.р 7 за зразком:

Практична робота 7.

Тема.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. 

Мета: дослідити будову головного мозку різних груп хребетних тварин, встановити риси ускладнення у зв’язку з організацією тварин та їхнім способом життя.

Обладнання: відео, підручник.

Хід роботи

Заповнити таблицю. (переглянути відео та коротко описати особливості головного мозку кожної групи тварин зазначених у таблиці)

Група хребетних тварин

Особливості будови головного мозку

Кісткові риби: короп

 

Земноводні: жаба

 

Плазуни: ящірка

 

Птахи: голуб

 

Ссавці: собака

 

Висновок: (зазначити: які особливості будови головного мозку характерні для кожної групи хребетних тварин? З чим пов’язані ці особливості?)


11.03.2024.


 Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження 11. Визначення віку тварин.            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=JLWGEeMzQyY&t=7s – відео.                                              

§ 41,42 повторити, виконати письмово лабораторне дослідження 11 за зразком:

Лабораторне дослідження 11.

Тема. Визначення віку тварин. 

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

Обладнання: зображення мушлі двостулкових молюсків, зображення луски великих риб.

Хід роботи

І. «Так — ні». (дати відповіді на твердження: «+» чи «-»)

1.                Для ссавців характерний прямий розвиток.

2.                Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.

3.                Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.

4.                Для плазунів характерний непрямий розвиток.

5.                Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.

6.                На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.

7.                У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.

8.                До комах з повним перетворенням належать мухи і бджоли.

9.                Личинки не линяють.

10.           Личинки коників схожі на дорослих комах.

11.           Гідра має непрямий розвиток.

12.           Лялечка — це стадія росту й активного живлення.

(Зображення до завдання ІІ та ІІІ додаються у групу)

ІІ. Визначення віку риби. (Розгляньте зображення луски  риби та визначте вік тварини за річними кільцями. Дослідіть річні кільця - вони мають темні і світлі смуги. Темні смуги - повільний ріст риби, а світлі - швидкий ріст. Рахуючи кільця попарно визначте вік риби, луску якої ви досліджуєте.)

ІІІ. Визначення віку двостулкового моллюска. (Розгляньте мушлі двостулкових молюсків та визначте вік тварини.)

Висновок: (Вкажіть як визначати вік тварин та зазначте результати визначення віку риби і двостулкового моллюска.. Для чого вміти визначати вік тварин?)


06.03.2024. 


Тема: Розвиток тварин.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=QDUlcQ7MyYg&t=7s – відео.                                              

§ 41,42 ст.164-171  опрацювати, ст. 167 завдання 5, ст.171  завдання  4 виконати письмово.


 04.03.2024.


Тема: Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.                       

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=S9bBOWj2-uA&t=7s – відео.                                              

§ 40 ст. 160-163 опрацювати, ст. 163 завдання 5 виконати письмово.

21.02.2024.


Тема: Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Поняття про регуляцію діяльності організму.   Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=fxdc_E7Y-tY&t=3s – відео.    

§ 38 ст.152-155 опрацювати, ст. 155 завдання  5 виконати письмово.



19.02.2024.


 Тема: Органи чуття       та їх значення. Лабораторне дослідження 10. Вивчення органів чуття тварин.                 

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=v9krvDdW1Ss&t=17s – відео.

§ 39 ст. 156-159 опрацювати, виконати письмово  лабораторне дослідження 10 за зразком:

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ 10

Тема: Вивчення органів чуття тварин

Мета: сформувати поняття про особливості органів чуття у тварин різних груп та їхню роль у житті тварин

Обладнання: відео, підручник.

Хід роботи

1. Заповнити таблицю. (Розгляньте тварин запропонованих класів: комахи, риби, плазуни, ссавці. Вказати представника класу. Визначити

 назву, особливості та розташування органів зору, нюху, смаку, дотику.)

Орган чуття

Комахи

________

Риби

__________

Плазуни

_________

Ссавці

_________

зору

 

 

 

 

нюху

 

 

 

 

смаку

 

 

 

 

дотику

 

 

 

 

ВИСНОВОК: (у висновку вкажіть значення органів чуття для організму тварин.)


14.02.2024. 


. Тема: Подразливість як загальна властивість тварин. 

Лабораторне дослідження 9. Вивчення реакції тварин різних груп       у відповідь на подразнення.                       

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=8MOEMuKdAB0&t=371s – відео та виконати лабораторне дослідження 9 за зразком:       

Лабораторне дослідження 9.

Тема: Вивчення реакції тварин різних груп         у відповідь на подразнення.

Мета: дослідити основні форми подразливості у тварин різних груп.

Обладнання: інструктивна картка, відео, підручник.

Хід роботи

1Подразливість – це …(дати визначення поняття)

2. Поясніть ! (Якщо на предметне скло капнути води з інфузоріями. Поруч помістити краплю чистої води. З’єднати дві краплі. У краплину з інфузоріями помістити кілька кристаликів солі. Спостерігається  рух інфузорій у напрямку чистої води.Чому?

3. Що спостерігаєте ? (Доторкніться гострим предметом до дощового черв᾽яка.)

Висновок: (зазначте: 1) до яких груп тварин відносяться інфузоріі та дощовий черв’як, 2) назвати основні форми подразливості тварин, 3) які форми подразливості спостерігаються у інфузорій, у дощового черв’яка)


 12.02.2024.


 Тема: Тематичне оцінювання. 

Узагальнення знань.        Виконати письмово завдання:

1. Назвіть тварину, що має специфічний орган чуття – бічну лінію:

А ) Гадюка звичайна;  Б) Оселедець чорноморський;  

В)  Пінгвін звичайний Г) Дельфін афаліна.

2. Для кровоносної системи ссавців характерні:

А)  Двокамерне серце, одне коло кровообігу;   

Б)  Трикамерне серце, два кола кровообігу;

В)  Чотирикамерне серце, два кола кровообігу;

Г)  Чотирикамерне серце, одне коло кровообігу.

3. Органи видільної системи амфібій:

А) Нирки;  Б)  Легені;   В) Кишечник;   Г)  Мальпігієві судини.

4Назвіть тварину, якій характерне позакишкове травлення:

А) Рак річковий  Б) Дощовий черв'як;   

В)  Павук-хрестовик  Г) Кажан звичайний. 

5. Особливістю дихальної системи птахів, пов’язану з польотом, є наявність:

А) Трахей;  Б) Легень;  В)  Повітряних мішків;  Г)  Бронхів.

6. Скелет передніх кінцівок ссавців складається з кісток:

А) Ключиця;  Б) Стегнова кістка;  В) Лопатка;   Г) Кістки кисті ;

Д)  Ліктьова та променева кістки.

7. Регенерація -- це здатність організмів до:

А) Самостійного живлення;   Б) Вільного пересування;

В) Відповіді на подразнення;   Г) Відновлення пошкоджених частин тіла.

8. Вкажіть тварину з двобічною симетрією тіла:

А) Морська зірка;  Б) Морський котик В) Медуза;  Г) Восьминіг.

9. Тварини, які мають замкнену кровоносну систему:

А)  Жаба озерна;   Б)  Дощовий черв’як;   В)  Павук;   Г)  Ластівка сільська   

 Д)  Бджола звичайна.

10. Для якої групи тварин характерна гола суха шкіра з роговими лусками:

А) Земноводні;     Б) Рептилії;    В) Ссавці;     Г) Птахи.

11. Який відділ головного мозку відповідає за координацію рухів:

АМозочок ;  БСередній;  ВДовгастий;   ГПередній.

12. Борозни та звивини кори півкуль переднього мозку є у:

А) Птахів;  Б) Ссавців;   В) Плазунів;   Г) Риб.

...



  07.02.2024. 


 Тема: Захист. Пристосування до активного захисту і нападу. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=k5HV_ZcJMLg&t=4s – відео.                 

§ 36,37 повторити, підготувати повідомлення на тему: «Майстерність маскування тварин»


05.02.2024


Тема: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження 8. Вивчення особливостей покривів тіла тварин.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=GPp6FY3Ji4c&t=5s – відео (покрив тіла)  

§ 37 ст. 148-151 опрацювати, ст. 151 завдання 5; лабораторне дослідження за зразком виконати письмово.

Лабораторне дослідження 8.

Тема. Вивчення особливостей покривів тіла тварин.

Мета: розглянути, вивчити та порівняти покриви тварин.

Обладнання:підручник, презентація ( https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-pokrivi-tila-tvarin-92371.html)

Хід роботи

1.                Заповнити таблицю

Тварини

Покрив тварини

Особливості  покриву.

Ракоподібні

Товста хітинова

 кутикула

Міцності кутикулі надає особлива органічна сполука - хітин. У річкових раків, омарів, крабів кутикула просочена ще й карбонатом кальцію, що додатково її зміцнює. Кутикула  нерозтяжна, тому ріст  тварин супроводжується періодичним линянням.

Риби

 

 

Земноводні

 

 

Плазуни

 

 

Птахи

 

 

Ссавці

 

 

2.                Функції покривів тварин.

Висновок: (зазначити: 1) дати визначення покрив тіла; 2) які є покриви тіла тварин; 3) які особливості  покривів; 4) які функції покривів.)


31.01.2024. 


 Тема: Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.                      

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=2ffPznNEtpc&t=11s – відео.                                              

§ 36 ст. 144-147  опрацювати, ст. 147 завдання 2, 4 виконати письмово.


  29.01.2024.


 Тема: Практична робота 6. Порівняння будови скелетів хребетн6их тварин.

§ 35 повторити. Виконати практичну роботу 6 письмово за зразком:                          

Практична робота 6

Тема. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.

Мета: розглянути скелети різних представників хребетних тварин, знайти риси подібності і відмінності. 

Обладнання: малюнки скелетів хребетних тварин, підручник.

Хід роботи

1.                Скелет тварин. (Розгляньте малюнки із зображеннями скелетів різних хребетних тварин. Підпишіть, яким тваринам належать ці скелети)

І. – … .

ІІ. – … .

ІІІ. – … .

IV. – … .

V. - … .

2.                Елементи будови скелетів. (Визначте спільні елементи будови зображених скелетів та запишіть їх за позначенням на малюнку).

3.                Заповніть таблицю:

Група хребетних тварин

Які є парні кінцівки

Які є відділи хребта

Які кістки входять до складу поясів кінцівок

Риби

 

 

 

Амфібії

 

 

 

Рептилії

 

 

 

Птахи

 

 

 

Ссавці

 

 

 

Висновок: (Дати відповідь на запитання: Як будова скелета залежить від способу життя тварини,які ускладнення в будові скелетів тварин ви побачили ?


24.01.2024. 


Тема: Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи тварин.                           

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=0skt9J7NiNo&t=12s – відео.

§ 35 ст. 140-143 опрацювати, ст. 143 завдання  1,2,6 виконати письмово.




22.01.2024.


.  Тема: Виділення, його значення для організму. Форми виділення, органи виділення тварин.                            

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=YLnG58MXb2Q&t=4s – відео.

§ 34 ст. 136-139 опрацювати, ст. 139 завдання 1, 4 виконати письмово.


17.01.2023. 


 Тема: Практична робота 5. 

Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.                            

Переглянути посилання:      

§ 33 повторити, виконати письмово практичну роботу 5 за зразком:

Практична робота 5.            

Тема: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.

Мета: розвивати вміння порівнювати будову систем органів; закріпити знання про будову кровоносної системи хребетних тварин.

Обладнання: картка з завданнями, підручник

Хід роботи

1. Співвідношення.

(Співставте групи хребетних тварин з особливостями їхньої кровоносної системи та визначте основні напрямки ускладнення будови й функцій кровоносної системи хребетних)

2. Групи тварин.

(Розгляньте ілюстрацію схематичної будови кровоносних систем і визначте, якій групі хребетних тварин вони належать)

3. Запитання:

1. Що таке кровоносна система?

2. Назвіть типи кровоносної системи.

3. Які органи утворюють кровоносну систему?

4. Назвіть основну функцію крові.

5. Група тварин. (В один стовпчик випиши тварин у яких кровоносна система незамкненого типу, а в другий тварин з замкненою кровоносною системою)

 Незамкнена кровоносна система                Замкнена кровоносна система

ВИСНОВОК: (Дати відповідь на запитання:1. Що таке транспорт речовин у тварин? 2.Що таке кров? 3. Яке значення транспорту речовин в організмі тварин? 4. У чому подібність та відмінність у будові кровоносної системи хребетних тварин?)


 15.01.2024.


  Тема:Транспорт речовин у тварин. Кровоносні системи. Кров, її основні функції.                       

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=34Za5J-p_68 - відео         

§ 33 ст. 132-135 опрацювати, ст. 135 завдання 2, 5 виконати письмово.


27.12.2023.


Тема: Тематичне оцінювання. Тестування з вивеченого матеріалу.                                     

Виконати тест: Дихання та газообмін у тварин,  посилання:

(додається на уроці!)             

Прислати скріншот відповіді з оцінкою.


25.12.2023.


Тема:Значення процесів дихання. Лабораторне дослідження 7.Вивчення способів дихання тварин.                  

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=RQwD1SmWUp8 – відео.                                              

§ 32 повторити,  виконати письмово лабораторне дослідження 7 за зразком:

Лабораторне дослідження 7.

Тема: Вивчення способів дихання тварин.

Хід роботи

Заповнити таблицю

Клас хребетних тварин, представник

Орган дихання, спосіб дихання

Особливості будови

Представники інших видів тварин

 

 

Клас Риби

короп

 

 

 

Клас Амфібії

жаба

 

 

 

Клас Рептилії

ящірка

 

 

 

Клас Птахи

голуб

 

 

 

Клас Ссавці

кіт

 

 

 

Висновок: (узагальнити описанні данні таблиці)


20.12.2023.


 Тема: Дихання тварин: органи, функції, різноманітність. Газообмін.                                     

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=_gIKyiaTKWw&t=4s – відео.                                              

§32  ст.128-131  опрацювати, ст. 131 завдання 1,5,6 виконати письмово.


18.12.2023.


 Тема: Живлення і травлення. Різноманітність травних систем.                                  

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=cQ6MG937Shw&t=3s – відео.                                              

§31 ст. 124-127 опрацювати, ст. 127 завдання 5 виконати письмово.

13.12.2023.


Тема:Узагальнення знань з теми: «Різноманітність тварин. Ссавці.»             

Виконати тестові завдання:

Різноманітність тварин. Ссавці.

1. Який ссавець відкладає яйця?

1. Коала  2. Кенгуру  3. Качкодзьоб  4. Водяний опосум

2. Яка група ссавців здатна до ехолокації?

1Хижі  2Гризуни  3Рукокрилі  4Комахоїдні

3. Який ссавець має хижий зуб?

1Підковоніс  2Дика свиня  3Бурий ведмідь  4Орангутан

4. До непарнокопитних належить:

1Лось  2Носоріг чорний  3Олень плямистий  4Дика свиня

5. Наявністю чотирьох різців ( по два на кожній щелепі) характеризуються :

1Комахоїдні  2Рукокрилі  3Гризуни  4Зайцеподібні 

6. Заєць сірий належить до:

1Гризунів  2Комахоїдних  3Хижих  4Зайцеподібних 

7. Повністю перейшли до водного способу життя:

1Сумчасті  2Комахоїдні  3Китоподібні  4.Гризуни

8. Бобер європейський належить до:

1Зайцеподібних  2Гризунів  3Комахоїдних  4Першозвірів

9. До сумчастих належать:

1Кріт європейський  2Коала  3Американський опоссум  4Кенгуру 

10. До зубатих китів належать:

1Дельфін звичайний  2Кашалот  3Синій кит  4Морська свиня 

11. Група ссавців,до якої належить людина:

1Хижі  2Примати  3Рукокрилі  4Сумчасті

12. До людиноподібних мавп належать:

1Горила  2Орангутан  3Гібон  4Павіан 

13. До котячих належать:

1Вовк  2Лисиця  3Рись  4Лев 

14. До Червоної книги України занесено:

1Білку звичайну  2Їжака європейського  3Хохулю звичайну  4Хом'яка сірого    

 

 11.12.2023.


 Тема:Значення тварин у природі та житті людини. Охорона тварин.                                 

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kQ8aRIMwvYA – відео.  

§ 5-30  повторити,  підготувати презентацію «Тварини-рекордсмени».


 06.12.2023.


 Тема: Контрольна робота 1. Різноманітність тварин.                       

Виконати письмово варіант контрольної роботи 1:

Контрольна робота  1

Різноманітність тварин

ВАРІАНТ

І рівень (3 бали)

У завданнях 1-6 виберіть ОДНУ правильну відповідь

1 - 6 тестові питання (виконуємо на уроці)

ІІ рівень (3 бали)

 7. Виберіть ДЕКІЛЬКА ПРАВИЛЬНИХ тверджень:

А )найхарактерніша особливість більшості  сучасних птахів – здатність до польоту;

Б)  у птахів є зуби;                                

В)  кровоносна система кісткових риб представлена двокамерним серцем та  одним колом кровообігу;                                              

Г)  амфібії – теплокровні тварини;

Д)  шкіра птахів має багато слизових залоз;

Е найчисленніший ряд рептилій – Лускаті, до яких належать ящірки та змії.

8. Допишіть пропущені в тексті слова.

Тіло плазунів поділене на відділи – голову, ___, __ і __ На відміну від земноводних, вони мають чітко означену __.

9. Визначне за описом назву групи (ряду) птахів.

    «Представник цього ряду – нелітаючий рослиноїдний птах, мешканець саван і напівпустель Африки. Сотні тисяч років тому жили також на півдні України і далі на схід до Монголії.Від хижаків тварина зазвичай рятується втечею. Шкаралупа яєць даного виду здатна витримати об'єкт масою до 15 кг».

ІІІ рівень ( 3 бали )

10. Встановіть відповідність між групою тварин та їх покривами тіла:

Група  тварин            Особливості розмноження та розвитку

1. Рептилії                  А шкіра, луска, слизові залози.

2. Амфібії                   Б шкіра суха, майже не має залоз, вкрита роговими

                                      лусками, щитками або пластинками;

3. Кісткові риби          В шкіра із численними слизовими залозами;

11. Дайте коротку відповідь на запитання.

В чому секрет куприкової залози у птахів?

ІVрівень ( 3 бали )

Дайте повну розгорнуту відповідь на запитання

12. Дайте порівняльну характеристику особливостей будови птахів та рептилій? Вкажіть спільні та відмінні ознаки.



 04.12.2023.


 Тема: Паразитичні безхребетні тварини. Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=jJO6_0FKhZk&t=6s - відео          

§ 15-17 ст. 60 -71 опрацювати, використовуючи матеріали параграфів й додаткові джерела підготувати повідомлення: «Яку роль у природі і житті людини відіграють паразитичні безхребетні тварини».


29.11.2023. 


 Тема: Практична робота 4. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов середовища.                             

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kjHPq4IN7go – відео до П.р.4.

Виконати практичну роботу за зразком:

Практична робота 4.

Тема. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов середовища.                 

Мета:з’ясувати особливості  будови хребетних тварин у зв’язку з існуванням у різних умовах.

Обладнання: відео-презентація.

Хід роботи

1. Розглянути зображення тварин:

Порядковий номер тварини

Вид тварини

(назва)

Клас

(до якого належить)

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

2. Заповнити таблицю:      

Ознака порівняння

Риби

Амфібії

Рептилії

Птахи

Ссавці

Середовище існування

 

 

 

 

 

Покриви тіла

 

 

 

 

 

Форма тіла

 

 

 

 

 

Органи пересування

 

 

 

 

 

Ознаки пристосування до середовища існування.

 

 

 

 

 

Висновок:



27.11.2023.


Тема: Ссавці. Лабораторне дослідження 6. Зуби ссавців.                  

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=NYNe2wtPMFI відео (ссавці).                                              

§ 26-30 ст. 102-121 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження за зразком.

Лабораторне дослідження 6

Тема: Зуби ссавців.

Мета: ознайомитися із будовою зубів ссавців, виявити взаємозв’язок між будовою зубів та характером основної їжі тварин.

Обладнання: презентація, зображення зуба, олівці.

Хід роботи

1.                Диференціація зубів ссавця. (заповнити таблицю)

Види зубів ссавців

Призначення

Різці

 

Ікла

 

Кутні

 

2.                Будову зуба ссавця. (замалювати зуб та позначити, підписати позначення)

Висновок:

(у висновку поясніть у чому полягають відмінності зубного апарату представників рослиноїдних та хижих тварин. З чим це пов’язано? Які особливості будови мають різні групи зубів?)


15.11.2023. 


Тема: Тематичне оцінювання. Різноманітність тварин(хребетні)

Виконати завдання запропонованого варіанта:                         

                                          Варіант

 І рівень (за кожну правильну відповідь 0,5 бала)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)      

1. У шкірі риб немає залоз, які б виділяли слиз.

2. Ссавці - це теплокровні тварини.

3. Білий лелека належить до осілих птахів .

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

4. До хрящових риб належить:    а) латимерія;   б) щука;    в) акула-катран.

5. До класу Птахи належать:        а) гавіал;         б) крук;     в) саламандра.

6. Кінцівки у плазунів розташовані (якщо вони є):

а) по боках тулуба;          б) під тулубом;         в) по-різному.

ІІ рівень ( за кожну правильну відповідь 0,5 бала)

Доповніть незакінчене речення

7. Тіло у птахів вкрите 

8. У шкірі ссавців добре розвинені такі залози:   

9. Тип Хордові багатоклітинні тварини, що мають  …  симетрію тіла.

10. Риби мешкають у  … середовищі.

11. У птахів є такі види піря :  

12. Ящірка  прудка  живиться ...

13- 15  .........

ІV рівень (правильна відповідь оцінюється в 3 бали )

16. У чому проявляється ускладнення  у будові птахів порівняно з плазунами? 


13.11.2023


  Тема: Навчальний проект. Захист.                          

Навчальні проекти:

1.                Чому мігрують тварини.

2.                Як спілкуються тварини.

3.                Турбота про потомство.

Виконати один проект на вибір учня у вигляді презентації



08.11.2023.


Тема: Практична робота 3. 

Екологічні групи птахів. Переглянути презентацію та виконати практичну роботу 3 за зразком:    

Практична робота № 3.

Тема: Екологічні групи птахів

Мета:  ознайомитися з різноманітністю груп птахів; дати їх характеристику, формувати екологічне виховання.

Обладнання:  презентація, підручник.

Хід роботи

І. Виконати завдання: «так чи ні»

1)страуси належать до безкільових птахів?

2)самка птахів має парні яєчники?

3)запліднення у птахів внутрішнє?

4)у повітряній камері яйця птахів накопичується необхідний запас кисню для

 зародка?

5)пінгвіни мають добре розвинений кіль?

6)для розвитку зародка необхідна температура +40–43 °С?

7)пташеня вилуплюється з яйця за допомогою яйцевого зуба?

8)лебеді належать до виводкових птахів?

9)дятел і синиця належать до нагніздних птахів?

10)ластівка і качка — представники виводкових птахів?

ІІ. Заповнити таблицю:

Екологічні групи  птахів

 Екологічна група

Характеристика

Представники

Лісові птахи

 

 

Птахи узбереж водойм і боліт

 

 

Птахи відкритих місцевостей

 

 

Водоплавні птахи

 

 

Висновок:



06.11.2023.


Птахи. Лабораторне дослідження 5.

 Будова яйця птахів.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=VSv0BJ2eaRE відео.       

§ 23 ст. 90-93 опрацювати, ст. 93 завдання 3,4 ; лабораторне дослідження 5 за зразком виконати письмово.

Лабораторне дослідження 5 (зразок)

Тема. Будова яйця птахів.

Обладнання: підручник, малюнок.

Хід роботи

1.                Будова яйця. (за малюнком підручника замалювати, позначити та записати складові будови яйця)

2.                Заповнити таблицю: (користуюись підручником та додатковими джерелами заповнити таблицю)

Частини яйця

Їх значення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:



01.11.2023. 


 Тема: Рептилії.                        

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=irap2jUn56g –відео.

§ 21 ст. 84-87 опрацювати, ст. 87 завдання 6,7 виконати письмово.

 


30.10.2023.


. Тема:Амфібії.                          

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=kolifWKYwN0 – відео (характеристика амфібій). https://www.youtube.com/watch?v=kSHjG4dCF80 – відео (різноманітність амфібій).

§ 20 ст. 80-83 опрацювати, ст. 83 завдання 4,5 виконати письмово.


25.10.2023. 


Тема: Риби.  

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=68IC63P1sB4 - відео

§ 18,19  ст. 72-79 опрацювати, ст. 75 завдання 5, ст. 79 завдання 4  виконати письмово.



 23.10. 2023.


 Тема: Практична робота 2. Порівняння і визначення молюсків за будовою мушлі.

§ 14 повторити. Виконати практичну роботу 2 за зразком:     

ПРАКТИЧНА РОБОТА 2

Тема: Порівняння і визначення   молюсків за будовою мушлі

Обладнання: малюнки мушлі (фото скину у групу)

Хід роботи

1.     Зовнішня будова мушлі (форма, колір)

Черевоногі: форма –

                       колір –

Двостулкові: форма –

                       колір –

2.     Внутрішня будова мушлі (пояснити причину різноманіття кольору)

3.     Мушля Черевоногого молюска (назва молюска)

      ( Малюнок                                                                              1 –

 з  позначенням)                                                                           2 –

                                                                                                       3 –

4.     Мушля Двостулкового молюска (назва молюска)

       (Малюнок                                                                       1 –

 з позначенням)                                                                     2 –

                                                                                                3 –

ВИСНОВОК: (Зробіть висновки про ознаки мушель, за якими визначають молюсків)



18.10.2023. 


Тема:Молюски. Лабораторне дослідження 4. Будова мушлі молюсків.

Переглянути посилання: https://www.youtube.com/watch?v=QhjR-cPPc2Q – відео. https://www.youtube.com/watch?v=aJs_bploL1M – відео до лабораторного дослідження 4.

§ 14 ст. 56-59 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 4, за зразком:

Лабораторне дослідження 4.

Тема. Будова мушлі молюсків.

Хід дослідження.

1.                Форма мушлі.

Капелюшок (конус), спіральна, двостулкова.

2.                Будова мушлі.

Характеристика

Черевоногі

Двостулкові

Головоногі

форма

 

 

мушля відсутня, тонка хітинова пластинка

висота/довжина

висота 4-5 см

довжина 10 см

складові частини

 

 

3.                Шари мушлі.

Зовнішній –

Середній –

Внутрішній –

Висновок. 



 16.10.2023.


Тема. Комахи. Лабораторне дослідження 3. Вивчення представників різних рядів камах.   

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-komahi-199870.html - презентація.

§ 10-13 ст. 40-55 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 3.

Лабораторне дослідження 3.

Тема. Вивчення представників різних рядів комах.

Хід дослідження

Заповнити таблицю

Назва ряду

Особливості будови

Представники

Твердокрилі (Жуки)

 

 

Лускокрилі (Метелики)

 

 

Прямокрилі

 

 

Таргани

 

 

Висновок. Які загальні ознаки класу Комахи.



04.10.2023. 


. Тема: Тематичне оцінювання. Поточний тестовий контроль

Виконати завдання:

Інструкція з виконання:

1.                 Уважно прочитайте питання.

2.                 Максимальна кількість балів – 10.

3.                 Завдання 1-6 оцінюються в 1 бал кожне.

4.                 Завдання 7-8 оцінюються в 2 бали кожне.

ЗАВДАННЯ:    



02.10.2023.


Тема:Ракоподібні. Павукоподібні.

Переглянути посилання:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-rakopodibni-209051.html - презентація. https://naurok.com.ua/prezentaciya-dlya-7go-klasu-na-temu-zagalna-harakteristika-klasu-pavukopodibni-201126.html - презентація.

§ 8,9  ст. 32-39 опрацювати, ст. 35 завдання  5, ст. 39 завдання 5  виконати письмово. 

27.09.2023. 

Тема. Практична робота 1. Різноманітність членистоногих                  

Виконати письмово практичну роботу 1:

Практична робота 1

Тема: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЧЛЕНИСТОНОГИХ

Мета: ознайомитись із особливостями зовнішньої будови членистоногих, з особливостями пристосованості до існування в найрізноманітніших середовищах життя, навчитися розпізнавати на фіксованому матеріалі представників членистоногих.

Хід роботи

1.                Інструкція з БЖД.

Інструкція з безпеки життєдіяльності при проведенні практичної роботи

Перед початком роботи.

1.                Звільнити робоче місце від усього зайвого, що не потрібне для проведення роботи.

2.                Переконатися у наявності колекцій, натуральних  об’єктів для дослідження.

3.                Не відволікатись і не відволікати інших від роботи.

4.                Починати роботу з дозволу вчителя.

Під час виконання роботи

5.                Використовувати  натуральні об’єктами тільки ті, що пропонує вчитель.

6.                Обережно працювати зі скляними колбами вологих препаратів, не перехиляти їх, не підносити до обличчя.

7.                Не класти колекційні зразки  до рота, випробовувати їх на смак, перекушувати та подрібнювати.

8.                Проводити з натуральними об’єктами лише ті спостереження, які зазначені в інструктивній картці або узгоджені з учителем.

9.                Про всі несподівані ситуації негайно повідомити вчителя

Після закінчення роботи

10.           Привести до ладу робоче місце.

11.           Оформлену роботу здати вчителю.

12.           Помити руки з милом.

Перша допомога у разі нещасного випадку

13.           При виникненні ознак алергії – чхання, кашляння, свербіж – негайно повідомити вчителя. Він викличе лікаря у разі необхідності.

2.                ЗАВДАННЯ 1. Представники членистоногих.

Розгляньте запропонованих представників членистоногих (фото). Визначте належність тварин до однієї з груп членистоногих: ракоподібні, павуки, комахи (записати назву групи та  назву її представника).

(фото членистоногих)

3.                ЗАВДАННЯ 2. Ознаки членистоногих.

Охарактеризуйте особливості зовнішньої будови . Заповніть таблицю:

Ознаки

Ракоподібні

Павукоподібні

Комахи

Середовище існування та пристосування до нього

Водне, зябра, вапняковий скелет

 

 

Симетрія тіла

 

 

 

Сегментація

 

 

Голова груди, черевце

Відділи тіла

 

 

 

Покриви

 

 

 

Придатки, що утворюють покриви

 

волоски

 

Кількість ходильних кінцівок

5

 

 

Органи, розташовані на:

-                     Голові

-                     Грудях

-                     Черевці

 

 

 

 

Висновок: які особливості членистоногих дозволили їм стати найпоширенішими у природі тваринами? 


25.09.2023. 

Тема. Членистоногі. Лабораторне дослідження 2. Виявлення ознак пристосування комах до життя на суходолі.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-tip-chlenistonogi-251420.html - презентація. https://www.youtube.com/watch?v=sXI4pxxZTh8 – відео Л.д.2.
§ 8 ст. 32 опрацювати, виконати письмово лабораторне дослідження 2 за відео.


20.09.2023. 

Тема:Кільчасті черви. 

Лабораторне дослідження 1. 
Зовнішня будова та рух кільчастих червів.

Переглянути посилання:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-tip-kilchasti-chervi-39077.html - презентація.

 https://www.youtube.com/watch?v=e1cBmA8TALs – відео (рух дощового черв’яка).

§ 7  ст.28-31 опраювати,  виконати письмово лабораторне дослідження 1.

 18.09.2023.

Тема:Кишковопорожнинні.

Переглянути посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-tip-kishkovoporozhninni-124808.html - презентація.

§ 6 ст. 24-27 опраювати, ст. 27 завдання  5 виконати письмово.

13.09.2023.

 Тема: Різноманітність тварин.

Переглянути посилання:

1. https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-7-klasu-riznomanitnist-ta-poshirennya-tvarin-245773.html - презентаія

2. https://www.youtube.com/watch?v=ZIxHT6bAEWk - відео

§ 1-5 ст. повторити, міні проєкт « Тварини – рекордсмени» виконати письмово у формі повідомлення або презентації


 11.09.2023.

Тема. Поняття про класифікацію тварин.

 Переглянути презентацію за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-dlya-uchniv-7-klasu-klasifikaciya-ta-znachennya-tvarin-245621.html

§5  ст. 20-23 опрацювати, ст.23 завдання 4-7  виконати письмово


06.09.2023. 


Тема:Особливості живлення тварин. Будова тварин.

Переглянути презентацію за посиланням: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-osoblivosti-zhivlennya-tvarin-7klas-2902.html- живлення

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-budova-tvarin-klitini-tkanini-246484.html - будова

 §2-4, ст.10-18 опраювати, ст.13 завдання 2, ст.15 завдання 2, ст.17 завдання 6 виконати письмово.

ВИКОНАННІ  ЗАВДАННЯ НАДІСЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ:  chervone2021@gmail.com


04.09.2023. 


Тема: Тварина-живий організм.

§1, ст.6-9 опраювати, ст.9 запитання 5 виконати письмово

Переглянути  презентацію за посиланням:https://vseosvita.ua/library/tvarina-zivij-organizm-7-klas-prezentacia-352270.html  та виконати завдання:

Завдання:Виберіть ознаки характерні для рослин і тварин, позначте їх знаком «+» (виконати письмово)

Царство

Рослин

Порівняльні ознаки

Царство

Тварин

1.      Гетеротрофный тип живлення

         

2.       Автотрофний тип живлення

        

3.       Обмежений ріст

          

4.       Необмежений ріст

        

5.       В клітинах відсутня клітинна стінка

           

6.                Регуляцію обміну речовин в організмі здійснюють  системи органів

           

ВИКОНАННІ  ЗАВДАННЯ НАДІСЛАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ:  chervone2021@gmail.com